>يا أهلا بالشرطة الدينية

Posted: 01/10/2006 in Uncategorized

>

مجمع البحوث الاسلامية (اللي رأيه استشاري فقط بموجب القانون ولا يجوز مصادرة كتاب أو اعتقال شخص بدون أمر مباشر من المحكمة) أصدر أمر بمصادرة كتاب (الشيوخ المودرن وصناعة التطرف الديني) للدكتور محمد فتوح الصادر عن دار مدبولي.د
ونفذت الامر شرطة المصنفات الفنية والتي صادرت مئات النسخ من الكتاب
واعتقلت أحد العاملين في الدار. د
والكتاب المشكلة يرجع ظاهرة التطرف إلى أنواع من الجوع وهي جوع القلب والعقل والمعدة أيضا. ويحلل الكتاب الظاهرة ويتناول ظواهر أخرى مثل شيوع الفتن بسبب اختلاف الفقهاء وتخدير العقل العربي بالفكر الارهابي ورفض الفكر الارهابي للمرأة واحتقارها وانشغال فقهاء الفكر المتطرف بالمرأة وجسدها دون الاهتمام بأي قضايا أخرى وتناول قضية إمامتها للمصلين والداعيات من النساء والدعاة الجدد واصفا إياهم بالسطحية وحجاب الفنانات. كما استعرض قضية فصل الدين عن الدولة ومشكلة المتأسلمين.د
كما تحدث الكاتب عن ظاهرة تفشي الفكر الوهابي في المدارس والذي أفرز ظواهر غير صحية متمثلة في (الملصقات المتطرفة وانتشار مكبرات الصوت وانتشار كتب الرصيف والصحف التي تحث على التفرقة العنصرية)د
كما يصف الكاتب كيف أصبح الدين تجارة واستثماراً مربحاً، تموله منظمات وأفراد في الداخل والخارج، وستاراً للتيارات والجماعات الاسلامية، ذات التوجه الارهابي للوصول للحكم والسيطرة. وكشف الكاتب كيف تنتشر اللغة الدينية في جميع نواحي الحياة، تمهيداً لقيام دولة دينية أو بناء خلافة اسلامية ممتدة، تنشدها الجماعات الدينية لليسطرة بالحديد والنار على حد قول الكاتب.
ويوضح الكاتب أن الجماعات الدينية المتطرفة تمكنت بنجاح من استغلال الازمات الاقتصادية والثقافية والسياسية للناس وزيادة الاحباطات الفكرية، والفراغ الثقافي، والكبت العاطفي والحرمان الجنسي، والبطالة وتدهور الخدمات، لاختراق الشعب المصري.د
ولا عزاء لاصحاب العقول وحرية الرأي ,,,,د
Comments
  1. >البقاء لله و لا عزاء للمعتدلينwe 7a2ee2y nefsy nerga3 ne2oul “as7ab al 3e2ol fee ra7a” :)redeena toulet al 3oumr bas neshouf al youm dah:)

  2. >لا عزاء لاصحاب الراي المعتدلين

  3. >بعد كل ده ومش عايزة الكتاب يتمنع.المشكلة الأساسية مش في محتوى الكتاب المشكلةالأساسية في منعه.

  4. mass says:

    >الأزهر بيؤكد أنه أحد منابع الأرهاب للأسف

  5. lastknight says:

    >أكرر .. دورنا كمثقفين متفتحين هو مواجهة التطرف و الجهل .. بثقه .. ربنا معانا

  6. ronnyvolcano says:

    >دعى الكلاب تنبح ولكن بأمر الله ستسير قافلة السلام فهو وعد الهى يا صديقتى العزيزة

  7. bluestone says:

    >2 B || 2B… أصحاب العقول في زمان ده هم أشقى خلق اللهالافغاني:لا عزاء لاصحاب العقول .. ولا عزاء للعلم ايضا EYEWITNESSالمشكلة يا صديقي في عقلية المنع اللي بتحكم مجتمعنا .. محتوى اي كتاب أو فيلم او اي مادة فنية قابلة للنقاش لكن عقلية المنع الحجرية هي التي تحكم بلادنا الان .. فمزيدا من التراجع MASS:زي ما كنت بقول للايوتنس .. المشكلة في عقلية المنع .. تقدر تقول احد منابع التخلف .. او شريك أساسي في منظومة التخلف المصرية عزيزي الفارس ::طيب والنبي حد يقولنا دورنا ايه بقى في كتاب اتمنع وصادروه زي المخدرات وقبضوا على بائعه كمان .. ؟؟؟؟دRONNYVOLCANOكلنا بنواجه أزمة التخلف دي .. بلدنا بترجع لورا ميت سنة كل يوم .. المشكلة مش في المحتوى الديني اكرر المشكلة في التعامل المتخلف مع الفكر والرأي ..

  8. >الحقيقة المرة أن أكثر المتدينين في الشعب المصري هم أصحاب مناهج منحرفة و متطرفة و متخلفةو الغالبية عوام هوام لا يعرفون إلى أين هم ذاهبون و مشاهير ورؤوس هذه التيارات يغذون منابع التطرف و الإرهابو من واقع عرضك لمحتوى الكتابتظهر لي أن الكتاب سطحي جدا و لم يناقش هذه القضايا بموضوعية و بطريقة علمية منهجية صحيحة تضعه في مواجهة غير متكافئة تماما مع منظري التيارات الدينية المتطرفة خصوصا لأن منهجيته العلمية أضعف منهم بدراكات كما هو واضح ثم واضح أنه يتكلم من منطلق العلمانية و الإنحلال و ليس الإحقاق و التأصيل و التي تظهر في كراهيته العميقة لقيام دولة دينية إسلامية (!!)و هذا في مقابله و لا شك دعوة ماسنوية علمانية خبيثةكثير من الظواهر التي ذكرت أدواء حقيقية من إنتشار التطرف الديني كإنتشار النار في الهشيم و إستخدام الدين في التجارة و لأغراض نفسية و حزبية و سياسية ضيقة و كثيرا دنيةممكن أطلب منك طلبنبدأ في نقاش موضوعي و عادل و علمي حول هذه الظواهر الخطيرةأنت لم تذكري لما طلب الأزهر مصادرته لعل عنده حق فيما فعل مؤلف الكتاب رجل مغمور و لم تعرفينا بمنهجيته و مجعيته الفكرية لانه واضح أنه متطرف كذلكطرحك لا يتسم بالجراءة فلماذا لم تذكروا نماذج واضحةكعمرو خالد و حسين يعقوب و محمد حسان و أبي إسحاق الحوينيلماذا لم يتكلم عن أصول و منبع التكفير و التطرف و ينظر لها نظرة تحليلة علميةعن سيء قطب و حسن البنا و عمرو التلمساني و شكري مصطفى و كل منظري الفكر التكفيريأين جماعة الخوان المفلسين و جماعات التصوف و الأزاهرة المخرفين و دورهم في تغذية منابع الإرهابلم أجد في كلامك إلا عن الواهبية و أظن أن الواهبية يحاربون الإرهاب الذي تم إستيراده من بلد الأزهر التي هي المنبع الرئيسي لكل جماعات الإرهابأظن أن رؤوس الواهبية يحاربون الإرهاب أكثر من المصريين كما نعلم عن هيئاتهم العلمية مفتي الوهابية حذر من كل جماعات التطرف و التكفير و على رأسهم الإخوان؟هل تجرأ مفتي مصري واحد على ذلك بصراحة مناقشة هذه الأمور بالجهل و الرأي ستزيد الطين بلةعلى العموم عندكم إستعداد لنقاش بناء فسوف أظهر لكم شخصيتي و نبدأ في حوار نافع نرجوا فيه الفائدة للجميعأما من يريدون القوقع على أرائهم و التعصب لأهوائهم فلا حاجة لنا فيهمو قريبا ستصير مواجهات كبيرة بين المتعصبين من كل الفرق و الفتن ستطول الجميعمن المتعصبيين العلمانيين و المتعصبين الدينيينوهم الغالبيةهذه البقع السوداء ستتسع لتطول الجميع إلا ما رحم ربي و أظن أنها ستبتلع كثير من القوى الشريرة على الساحةو لن يبقى إلا الإعتدال و الحق و الوسطيةهذه سنة الحياة و على المعتدلين الأن الإختباء

  9. >أحببت أعرفك أني مصري

  10. Anonymous says:

    >معلش ممكن اعارض .. بدوءدلوقتي الكتاب اتمنع ..ازاي عرفتي انه معتدل ؟يا ترى لحقتي تشتريه قبل منعه ؟انتي قلتي انه بيصف حجاب الفنانات بالسطحية ..يعني لما الرقاصة -الفنانة- تشلح نفسها تبقى صاحبة رسالة ولما تستر نفسها تبقى سطحية ؟؟!!! .. سبحان اللهنقلتي انه يصف الشيوخ بالمتاجرين في الدين ؟طاب ده كلام يتقال ؟ازاي حد يطلق تهمة على العموم كده ؟هو لما الواحد يقل أدبه .. الناس ترفعله سلام و تقوله براحتك يا باشا ؟هو صحيح النظام السياسي في مصر تعبان أوي .. لكن مش من الصحة انك تفتحي الباب لناس انهم يخبطوا في الدين .. و ده على فكرة من محاولة التصدي لقوي التكفير …انتي لما تسيبي الكل يشتم في الشيوخ .. طبيعي جدا انه يظهر جماعات تكفر المجتمع … لكن لو الناس بيحترموا الاسلام .. وده الواقع الا بعض الاصوات ..يبقى ظهور تلك الجماعات اكيد عايقل جدا .. و اظن ده مطلب من الكل !ارجو التروي قبل الانفعال بدافع الحرية والتعبير ..اختي .. اسف على كلامي ..كل سنة وانتي طيبة

  11. Anonymous says:

    >معلش يعني لللأخ اللي فوق هو ماشتمش في النبي ولا القران يبئى هو ما شتمش في الدين يبئى هو أكتر من حر والحكم للناس ماشى ثانيا أيه جاب واحد بيتكلم عن ظاهرة الحجاب الموضة للراقصات هوا ليه لما الاسلاميين بيتزنئوا بيخرفوا جامد يا ترى من ايه

  12. Anonymous says:

    >الاخ المجهول اللي فوقيا ,,السلام عليكمالاسلام مش بس نبي وقرانانت جبت المعلومة الجديدة دي منين ؟اي واحد ليه حق انه يعبر عن اسياؤه من فعل معين او شخص معين.. لكن لما يعيب على مجموعة من الناس ,, على اطلاقها كده .. ده يبقى عيب .. ولما يبقى الكلام ده موجه لشيوخ ..يبقى عيب اوي .. صحيح ممكن تلاقي بعض الحالات من الشيوخ مش مظبوطة ..ده طبيعي لانهم بشر برده .. لكن .. لا تجتمع الامة على ضلالة ..ما ينفعش تقول مثلا السعوديين كلهم متشددين و مش فاهمين ..كمان ما ينفعش تقول ان الامريكان كلهم عايزين الحرق …لا ..اطلاق التهم لجماعة كبيرة من الناس اساءة بالغة .. تستحق العقوبة ..او على الاقل المنع!اخي مجهول..ياريت بلاش كلامنا يبقى مشوب بتريئة ..او سخرية=============ليه لما الاسلاميين بيتزنئوا بيخرفوا جامد يا ترى من ايه=============تاني .. لو واحد من اللي بتسميهم اسلاميين انت شايفه ماشي غلط .. ليك حق النقد .. لكن اطلاق التريئة وأحكام عامة كده .. ده اللي غلطكل سنة وانت طيب ..شد حيلك .. العشرة الاواخر داخلينالسلام عليكم

  13. bluestone says:

    >رد سريع الاخ (معتدل) والاخ (الديب) مبلغ احتجاجي واعتراضي أساسا كان على سياسة المنع وليس فكر الكتاب .. قد اتفق او اختلف مع ما ورد بالكتاب وبغيره ولكني دائما ضد سياسة المنع بشكل عاماعترضت من قبل على منع شفرة دافنشي رغم ما بها .. الرد على الفكر يكون بفكر مش ببطش حينما يصدر كتاب كهذا ويرى البعض ومنهم الازهر انه كتاب احمق او سطحي او متطرف او يحمل معلومات مغلوطة إذا لما لا يواجهه الازهر العريق بفكر آخر لماذا يخيفنا الفكر المختلف إلى هذا الحد .. هل لا نملك القوة الكافية للرد عليه بالعقل والاقناع ؟؟دقمت باستعراض محتوى الكتاب بشكل سريع للتعريف بالافكار الرئيسية للكتابأمام احتجاجي والذي لم يرد إلا في آخر سطر فقط فكان لقرار المنع واستخدام رجال الشرطة لمطاردة الكتاب وباعة الكتب كما لو كانوا تجار مخدرات أما الاوصاف التي اطلقت على بعض القضايا مثل وصف الحجاب او الشيوخ الجدد بالسطحية فقد كانت تلك كلمات الكاتب نفسه وليست كلماتي

  14. >للأسف يا بلو ستون أنت لم تفهمي الواقع بعد الذي تظنيه حق لك هو لب الباطلفإن ما تقرريه الأن هو فيح و روح المذهب الليبرالي العلماني الذي يحمل هذه الشعارات الفارغة عن حرية الرأي و التعبير و الفكر إلخ وهذه هي المشكلة الإسلام عندنا دين ثابت و حق مبين و مكذبه كافر أما أنتم فالإسلام عندكم رأي قابل للأخذ و الردرأي كسائر الأراءرأي يعني رأي ممكن يخطئ و يصيب يعني بشري لا يوجد عندكم مسلمات و لا أنه شريعة الرب و لا أنه منهج اللهالمذهب العلماني لا يقر بشئ إسمه دين فقط كله رأي لماذا لأنه لا يؤمن برب خالق لهذا الكون و يعتقد أن هذا الكون مهملا بلا رب يحكمه و يدبره بل لا يعتقدون في وجود رب أساسايعني لا حكم لدين أبدا لانه لا دينلا إنكار لمنكر باليد هذه محذوفة من المنهج العلماني بتاتا لماذا لأنه أصلا يعتبر أن المنكر هذا على رأي يحتمل الصواب و الخطأ و ليس دين يعتقد أحد أنه حق مطلقالحديد و النار يوجد في المذهب العلماني و لاشك وهو مذهب شهواني كله دموية لكن في مواجهة ماذا .؟في مواجهة كل ما يسمى بالدين لأن الدين هو منطلق محارية المذهب العلماني الذي يعتمد على حرية الرأيفهو منهج إباحي علماني شهواني كل شيء قابل للأخذ و الرد كل شيء ممكن أن يكون مباحو المحرم الوحيد في الدين الشهواني أقصد العلماني هو الدينو من قواعد المذهب العلماني الأساسية أنه يكفل لكل إنسان مساحة من الحرية الشخصية يأتي فيها بأي معتقد كان و يتكفل بحماية هذه المساحة له حتى لو كان معتقده هذا سب الرب جل و علا ملك السموات و الأرض أو سب رسله..أي شيء أي كان مالم يتعدي على حقوق شخص أخر و هي الحقوق من وجهة نظر المذهب العلماني المادي الذي يكفر بحق الله جل و علاالمذهب العلماني هو مذهب شهواني سطحي مادي بحت هدف من حرية الرأي هو حرية الشهوة وهم من أكثر الناس ضلالا و تعصبا في الرأي و مرادهم الشيطاني تخليص الإنسان من قيود الدين و العقل و المنطق ليسقط عبدا للشهوة و عابدا لصنم المادةو يكفل له هذا الباطل بإدعاء أنه الحق المطلق الوحيدلكن طبعا نحن نؤمن بالإسلام و بحكم الله و بكبت الباطل و مجاهدته و تحجيمه بل و نسفه نسفاالإسلام جاء بالجهاد و بأحكام الله و شرعه و بتحجيم اليهود و النصارى و إزالة دولتهم و حكمهم و تحكيم الإسلامجاء بالقصاص و بأحكام الردة جاء بالجهاد لمن أبى دخول دولة الإسلاممن أبى أن يعطي الجزية عن يد و هو صاغرمن أبى أن يحكمه مسلمسيوف لهاذم على الرقابطبعا كل صاحب باطل خائف و قلقان من الحكم الإسلامي لانه يطوي بليةالعاهرة خائفةو الزانيو اللوطيو الزنادقة و الملحدين ..إلخطبعا ستتلون بمئة لونو تقولون أشياء كلها مفادها أن كل ما هو موجود رأي و لا يوجد مسلماتحتى لو أقررتم أن الدين الإسلامي صحيح وبه مسلمات لن تقروا بأي فهم حتى لو فهم رسول الإسلام صلى الله عليه و سلم و أصحابه رضي الله عنهم فيما أجمعوا عليهو تفرغون الإسلام من أصوله لتجعلوها أراء و أفهام لعقول الناس حتى لو فهم و قول رسول الإسلام صلى الله عليه و سلملا يوجد فهم مسلم به إنما كل تفسيرات الوحي أراء و لا يوجد حكم للدينتلفون و تدورون لتطعنوا في السنة و تشككوا في القرأنبل في ذات الله جل و علالإثبات حرية الرأي و أن هذا الكون لا حكم له إنما هو مهملا و إنطلاقه عبر المذهب العلماني المادي السطحي الشهوانيإنما للأغلبية و الجهل و الشهوة و العوام الهوام لغيات ما تخلوا الناس ينطوا على بعضبس هنقول إيهالحكم الرباني أتي لا محالة و رغمت أنوف من رغمت

  15. >أخي الديب لا تهتم لهذا الفصعل المجهول هذا مهين لا كرامة له الذي يعتبر الإسلام سبةيقول الإسلاميين و كأنها سبة يسبنا بهقبح الله باطله

  16. karakib says:

    >تعلمت ان انظر للاشياء بوجهه نظر مختلفه قليلا … المنع يزيد اللهفه لقرأه هذه الاشياء فما من قصيده ممنوعه او روايه او اغنيه او كتاب الا انتشرت كانتشار النار فالهشيم … اذن الهدف من المصادره انه لا احد يقرأها لكن اللي بيحصل العكس دائما مثل ما يحدث مع قصائد نجم و نزار و روايات مثل اولاد حارتنا … صح و لا ايه ؟انتوك

  17. Anonymous says:

    >الاخ معتدل ..جزاك الله خيرااسأل الله ألا تكون الاخت بلوستون من هذا الصنف الذي وصفت==============الاستاذ كراكيبلما كتاب او قصيدة بتتمنع .. اغلب الناس لا يصلون اليها .. و اللي بيعرف يوصلها بيقراها وهو حاسس انه بيعمل حاجة غلط … وهو فعلا غلط ..لكن لو مافيش منع و الحرية سداح مداح .. هاتلاقي كتب الجنس والشذوذ تباع في الشارع .. و ربما عدت البيت لتجد اختك -والعياذ بالله- ماسكة كتاب او مجلة من هذا النوع ..ماهو بقى عادي ..ودي حريةولا ايه ؟اللهم سلم سلمكل سنة انت طيب

  18. >الأخ الحبيب الديبإلى الأن أنا أظن في بلو ستون الخير و أنها فقط تريد أن تعرف بعض الحقاق المهمة جدا التي خفيت عنها و أنها إغترت بالمذهب العلماني الخبيثو أنا على إستعداد مناقشتها و توضيح لها في نقاش علمي نجريه حتى في مدونتي إذا أرادتو لعلها تحمل بعد ذلك رسالة حق صادقة في مواجهة المد العلماني الخبيث الذي تبع به كثير من شباب الأمة المتحمسين للأسف الشديدالأن لاحظت موضوع خطير أخرأنه بلو ستون تأخي الملحدين و تعبرهم أخوة و هي متأثرة بكثير من أصول الماسونية و الليبرالية حتى أن هناك موضوع كله تأسيس ضلالةمن أوله لأخره غلط في غلطمفاده تفريغ العقيدة و الدين و العبادة و أحكام الولاء و البراء من معانيها بالكلية و إلحادها في الدين ليكون فقط رياضة ذهنية و نفسية داخلية و بدنية سطحية فقطيعني دين أيروبكس فقط لكن ليس حكم وخلاص بأه الدين يعني موضة قديمة و كل واحد يعتقد إلي هوا عوزه و الإخوة الملحدين بيعتقدوا إن مافيش الله أصلاو الإخوة النصارى بيعتقدوا إن الله له إبنو الإخوة المجوس بيعتقدوا إن في تسعتاشر إلهكلهم إخوة في المساونية و السحر و الدجلو ما أقدرش أقول إن أي حاجة من دي كفر عشان مافيش حاجة إسمها تكفيرلأن مافيش حاجة إسمها مؤمن و كافر و لا إيمان و كفرلأن كل دي أمور نسبية و كل واحد معتقد إن هوا صح طبعا مافيش حاجة إسمها معتقد صحيح و حق مطلق و دين الحقو الحجة هو إن الناس إختلفتلأن المعتقد عرفوه من الناس مافيش حاجة إسمها و حي و لا كلام الله و رسل الله بتحسم الخلاف دهإلحاد مبطن يعنيلكنها ألوانلان الإله دي مجرد كده فكرة عقلية عدت على مراحل البشرية و لازم نحترم بعضو لا دين بأه و الحياة مادةعلمانية علمانية خبيثةو كفر بالله العظيمو بدينه الحق المبين

  19. karakib says:

    >الديباظن من غير المناسب ابدا انك تقحم الامور الشخصيه كأختي او غيره في قضيه عامه …انا ضد المنع و المصادره و مصادره الكتاب و القصيده و الفيلم بيخليهم ينتشروا اكتر علي مواقع الانترنت و السي ديهات و غيره كتير … احنا مش في سنه 1900 لأ احنا في وقت التكنولوجيا حلت فيه كل مشاكل المنع بما فيها البروكسيهات … اضيف علي ده انه افضل دعايه ممكن تديها لعمل انك تصادره و تقول فالجرايد انك صادرته … كده بس الناس هتهتم بيه بشكل اكبر … و تدور عليه و المواقع الغير رسميه كمنتديات الشباب و غيرها تنزله و تلاقي كل الناس بتقراه زي اشعار امام و نجم و غيره كتير ارجو عدم اقحام الامور الشخصيه في الحديث هنا اختي ماسكه مش عارف ايه حاول تحترم نفسك … الرد علي الحجه بالحجه مش بالشتيمه شكرا لتأدبك انتوك

  20. Anonymous says:

    >مش فاهمة مالها العلمانية مش هي برضوا فصل الدين عن الدولة و لا أنت داخل تشتم وخلاص حاجة غريبة أوي أصحاب الفكر الواحد والدين الواحد زالمنهج الواحد والبائي في الزبالة قمة العنصرية

  21. bluestone says:

    >الاستاذ معتدل ::نياهاهاهاااهاهوواهاهيها ههيهي هاهاهاهاها نياهاهاها بصراحة مقدرتش ابطل ضحك من ساعة ما قريت الكلام اللي حضرتك كاتبه ده .. بقى يا راجل من بوست واحد طلعتني علمانية خبيثة ليبرالية ماسونية ملحدة ومش فاهمة حاجة خالص .. متشكرين يا عم على الاعتدال الفظيع ده .. مفيش ولا كلمة في كلامك ليها اي علاقة بالاعتدال .. إلا لو كان اسمك معتدل .. يبقى ده حاجة تانية … رغم عبث المحاولة إلا إني سأرد بالتفصيل على كم الاخطاء المفزعة اللي حضرتك شرفتنا بيها في الردود السابقة

  22. bluestone says:

    >شوف يا سيدي يا بتاع لب الباطل .. قبل أي شيء سيادتك قلت كلام لا علاقة له بالحقيقة اصلا فيما يخص مذهب العلمانية ,, يعني جبت كلام مش مظبوط اصلا ودخلت المذاهب في بعضها سيادتك قلت (المذهب العلماني لا يقر بشئ إسمه دين فقط كله رأي لماذا لأنه لا يؤمن برب خالق لهذا الكون و يعتقد أن هذا الكون مهملا بلا رب يحكمه و يدبره بل لا يعتقدون في وجود رب أساسا)طيب قولي يا شيخ وحياة صيامك جبت الكلام ده منين؟؟؟من أنهي مصدر ؟ -شوف يا سيدي: تعريف المذهب العلماني هو كالاتي :تأتي كلمة “علمانية” من الكلمة الإنجليزية “Secularism” وتعني الفصل بي الدين والمعتقدات الدينية عن الدولة. العلمانية تقوم على أن لا تحكم المعتقدات الدينية العلاقات الإجتماعية وطريقة حل أفراد المجتمع الخلافات الإجتماعية. ومن جانب الدولة تحرص الدول العلمانية على فصل الدين عن تشريع الدولة وإدارة العملية القضائية بقوانين بشرية عوضاً عن التشريعات السماوية سواء كانت مسيحية أو إسلامية أو غيرهم. ويرى العلمانيون مسيحيون ومسلمون أن الدين يمارس في كنائسهم ومساجدهم ولكن ليس في ردهات المحاكم أو إختيار حاكم للبلد.وتذهب هذه الرؤية إلى وجوب فصل الدين عن عالم السياسة، وربما الاقتصاد وهو ما يُعبّر عنه بعبارة “فصل الدين عن الدولة”، ومثل هذه الرؤية الجزئية تلزم الصمت حيال المجالات الأخرى من الحياة، ولا تنكر وجود مطلقات أو كليات أخلاقية أو وجود غيبيّات وما ورائيات، ويمكن تسميتها “العلمانية الأخلاقية” أو “العلمانية الإنسانية”.والعلمانية الجزئية دي هي ما ينادي بها العلمانيون في الشرق الاوسط .. وليست العلمانية الشاملة لان العلمانية الشاملة مذهب فلسفي بحت يشمل رؤية شاملة للواقع ويتفرع عن هذه الرؤية نظريات ترتكز على البعد المادي للكون وأن المعرفة المادية المصدر الوحيد للأخلاق وأن الإنسان يغلب عليه الطابع المادي لا الروحي، ويطلق عليها أيضاً “العلمانية الطّبيعية المادية” (نسبة للطّبيعة والمادة).وانحصر مفهوم العلمانية مع التطور التاريخي في المجالين الاقتصادي والسياسي.وبغض النظر عن اختلافنا أو اتفاقنا مع هذا المذهب يجب أن نعرف أولا عن ماذا نتكلم .. لازم الواحد يعرف بيتكلم عن ايه الاول مش يطلق كلام وشتائم مالهاش اصل من الصحة .. المفاهيم والتعابير الكبيرة المكلكعة دي ما ينفعش الواحد يستخدمها ويملا بيها كلامه عمال على بطال لازم الاول اكون عارف بتكلم عن ايه عشان انقده. راجعة تاني

  23. bluestone says:

    >مافتكرش ابدا أن حرية الرأي وحرية الفكر والتعبير اسمهم شعارات فارغة يا سيد معتدل.سيادتك قلت الاتي (الإسلام عندنا دين ثابت … أما أنتم فالإسلام عندكم رأي قابل للأخذ و الرد)انتم مين واحنا مين ؟؟ احب اعرف بس وبعدين الكلام ده مصدره ايه (فهو منهج إباحي علماني شهواني كل شيء قابل للأخذ و الرد كل شيء ممكن أن يكون مباح .. )-وبعدين ايه علاقة اليهود والنصارى بالعلمانيين يا عم الحاج .. ايه اللخبطة دي؟؟؟؟؟؟؟دوشوف قمة الاعتدال (الإسلام جاء بالجهاد و بأحكام الله و شرعه و بتحجيم اليهود و النصارى و إزالة دولتهم و حكمهم و تحكيم الإسلام)إزالة دولتهم ؟؟؟؟دلو كان ده اعتدال أمال التطرف يبقى ايه؟؟؟د(تلفون و تدورون لتطعنوا في السنة و تشككوا في القرأن بل في ذات الله جل و علاإنما للأغلبية و الجهل و الشهوة و العوام الهوام لغيات ما تخلوا الناس ينطوا على بعض)مين دول يا عم اللي بتكلمهم ؟؟؟دانزل من على المنبر ولا المسرح اللي واقف عليه ؟؟ انت بتكلم مين؟؟؟دكلام تاني ::( بلو ستون تأخي الملحدين و تعبرهم أخوة و هي متأثرة بكثير من أصول الماسونية و الليبرالية حتى أن هناك موضوع كله تأسيس ضلالة)كما طلعتني ماسونية ليبرالية مرة واحدة .. واضح انك غاوي كلام كبير ما علينا انا برضه رأي (لو مكانش يزعلك اقول رأيي) !! كل البني آدمين اخوة .. متساوين أمام الله الذي يحاسب كل على أفعاله ونواياه وإيمانه من عدمهربنا لم ينصبني قاضيا ولا حاكما لاحاكم الناس .. واقتل المرتدين واقتل الملحدين واسبهم واكرههم .. الكراهية ليست من الدين في شيء .. لا اعتبرهم اعداء .. كل حر فيما يعتقد فلا اكراه في الدين (ولا نسيت؟؟)د لا اتفق معهم فيما يتعقدون ولا اوافقهم على الحادهم وادعو الله لهم بان يهديهم إلى نوره ولكني لا اعاديهم ولا اكرههم ولن اعاملهم بتمييز من اي نوع استنادا على معتقدهم. معلش اعذرني انت قلت (و الإخوة النصارى بيعتقدوا إن الله له إبن)وبصراحة ده تخريف محض روح يا عم اقرا الاول قبل ما تتكلم بالجهل المفزع ده وبلاش ثقافة كتب الرصيف عشان احنا قرفنااما الكلمتين دول (كلهم إخوة في المساونية و السحر و الدجل)فدول بصراحة قلة أدببالاضافة إلى الجهل طبعااقروا قبل ما تتكلموا عشان كده حراااامالبلد دي اتملت جهل لا امانع ابدا في الاختلاف وسأحترم رأي الاخر إذا مبني على أي منطق مش كلام لا اصل له.

  24. bluestone says:

    >الاخ الديب:فيه نقطة مهمة بس حبيت اعلق عليها في كلامك اللي كان موجه لكراكيبانت قلت (هاتلاقي كتب الجنس والشذوذ تباع في الشارع .. ماهو بقى عادي ..ودي حرية)شوف يا سيدي في فرق كبير من حرية الفكر وحرية الانحلال الاخلاقي لا أحد ينادي بالانحلال اطلاقا وفيه فرق بين فكر تتم مناقشته ونقده وبين مواد إباحية غرضها الاثارة مثلا.فيه فرق كبييييييييير ولما اطالب بحرية الفكر لا يعني ان اتفق معاه ولكن يجب عدم المنع أو الحظر بل المناقشة والرد على هذا الفكر لانه زي ما قال انتوك هينتشر هينتشر بالعكس الاسلوب الاهبل بتاع الرقابة والمنع هيزود من شهرة اي فكرة من غير ما يكون في أي رد عليها والامثلة كتير .. يعني مثلا الرواية بتاعة شفرة دافنشي .. لما الكنيسة المصرية طالبت بحظرها الناس كلها راحت اشترتها وقريتها .. والرواية انتشرت جدا رغم اننا شعب غير قارئ اصلا؟؟!؟!؟دلكن الممنوع مرغوب وفي نفس الوقت مكانش فيه رد مناسب عليها لانها اتمنعت .. ونفس الفكرة مع حاجات تانية كتير وكتب كتير سياسة المنع مرفوضة شكلا وموضوعا لانه لايمكن منع فكرة من الانتشار او ان تحجر على العقول لكن يمكن الرد عليهااما الكتب الاباحية والحاجات دي موضوع مختلف تماما لا علاقة له بالفكر .. لانها مش فكر اصلا دي بضاعة هدفها الاثارة تحياتي

  25. bluestone says:

    >انتوك باشا منور القهوة واحد شاي بلبن هنا على حسابي يا جابر ..كلامك مظبوط مية في المية .. الحظر يصب في مصلحة الكتاب المحظور مش ضده .. لانه ببساطة لا يمكن حظر فكر او الحجر على ادمغة الناس .. بس فين اللي يفهموا كده احنا عايشين بعقلية مش بس سنة 1900 احنا عايشين بعقلية ما وراء البحار واشك ان فيه عقلية اصلا تحياتي

  26. karakib says:

    >للاسف الحوار هنا كان المفروض يكون علي مستوي من الرقي … لانه المفروض ان اللي بيتكلم مجموعه من الشباب المحترم المثقف الواعي … لكن اسلوب الارهاب الفكري و القاء التهم و الكلمات المجعلصه الغير مفهومه للكثيرين جزافا و الاتهام بالالحاد و المش عارف ايه و تشويه صوره العلمانيه غلبت علي الحوار و للاسف كمان الخوض في اعراض الناس يعني منهج الارهاب الفكري … للاسف الاراء نفسها تبين ضحاله فكر المحاور و التي يستعين عوضا عنها بمنهج كش لاحسن هاشتمك … اسلوب المناقشات الغريب الذي يدور في كل مكان “هو كده .. مش عاجبك و لا ايه … هو كده اما هاتنضرب ” للاسف يعني حتي احنا بنحجر علي حريه التعبير لبعض بالشكل ده … شكرا علي الشاي باللبن و علي الترحيب الجميل ده … الواجب وصل و يا ريت تشرفينا … علشان نعرف نرد الواجب لاننا ولاد بلد برضه انتوك

  27. >المائدة (آية:44): انا انزلنا التوراه فيها هدى ونور يحكم بها النبيون الذين اسلموا للذين هادوا والربانيون والاحبار بما استحفظوا من كتاب الله وكانوا عليه شهداء فلا تخشوا الناس واخشون ولا تشتروا باياتي ثمنا قليلا ومن لم يحكم بما انزل الله فاولئك هم الكافرون المائدة (آية:45): وكتبنا عليهم فيها ان النفس بالنفس والعين بالعين والانف بالانف والاذن بالاذن والسن بالسن والجروح قصاص فمن تصدق به فهو كفاره له ومن لم يحكم بما انزل الله فاولئك هم الظالمون المائدة (آية:47): وليحكم اهل الانجيل بما انزل الله فيه ومن لم يحكم بما انزل الله فاولئك هم الفاسقون والله هؤلاء العلمانيون يتهافتون تهافت الذباب ما رأيت أفجر و لا أرذل و لا أكذب من العلمانين العربيتلونون كما تتلون الحرباء لماذا كل هذا الجبن و الفجورمادمت تؤمني أن حكم الله شيء إختياري تبعا لحكم الشعب ..على الطريقة العلمانية فهذه ردة مستقلة فلا تحاولي لبس عباءة الإسلام و تقولي هذا الخرف المزريو لا تغتري بهؤلاء العلمانين و اتق الله ربكلن تنفعك هذه الشعارات الجوفاء يوم العرضإسخري من جهنم إستخفي بهاقولي أن هؤلاء القوم ضالونإسخري مناو عند الله تجتمع الخصوماتستعلمي أن الله حق و يوم القيامة لا ريب فيهو انتظروا الغمة قريبا في الدنيا قبل الأخرةقريبا فإن الله سريع الحسابو بالنسبة للمذهب الخبيث الذي تدافعين عنه و تتخذينه منهجا و دينا أرى أن كلامك ينبئ عن عدم الفهم حتى للمذهب الذي تنظريه و انعدام المنطقية في إستدلاك و أنا والله واثق أنك جاهلة حتى نخاع النخاعفمحاولتك التفريق بين التطبيقات العلمانية و بين المعتقد العلماني شيء لا معنى له في الحقيقة لم أفهمه منك لكنه تلون الحرباء لا أكثرفأنت تعتقدي طريقته في تطبقيات الحياة و لا تؤمني بحكم الدين و حكم الله الذي يحاربه المنهج العلمانيفليكن عندك شجاعة أدبية و قولي هذا بوضوحلكن تريدي أن تصوري أنك مسملة مؤمنة بالله فهذا حمق في ذاتهفضلا عن حماقة أخرى كونك تريدي أن تصوري أن من يعتقد في المنهج العلماني لا يعتقد من فروض المذهب الفلسفي العلماني الكفرية شيءفهذا شيء عجيب يدل على أنك تكتبي خرط القتادو الجديد الذي لا تعرفيه أو بالأصح لا تفهميه أن العلمانيون لأنهم رأيين لا يجمعهم رأي و لا رؤية فلسفية واحدة لكنهم في الكفر إخوة و عبادة المادة سواء و على الإلحاد بدرجاته مجمعونإما مستتر أو ظاهرلا فرق عندناو في النهاية نقاشك غير علمي و لا مرجعية لكهذاالمذهب العلماني ليس كتابا منزل من السماء حتى تكتبي لي مرجعا و كأنه قران في تعريف المذهب العلماني أردت أن يكون بيننا نقاش علمي لكنك تجاهلتيو إستدلي سيكون من كتب أباء و منظري الفكري العلماني الخبيثو تطوراته الخبيثةو ما نقلتيه هو الكفر بعينه و لا جديدفالرؤية العلمانية لتطبيقات الحياة نابعة عن كفر إعتقاديراجعي إيمانك أو ارجعي لإيمانك

  28. Anonymous says:

    >الي العبيط اللي مسمي نفسه واحد معتدل مين قالك ان اللي قدامك ده مسلم اصلا وحيفرق معاك ايه انه مسلم انه حيخاف ويترعب منك ومن التهديد والوعيد لانك الوحيد الذي تمثل الحق. جاتكم القرف مليتوا البلد

  29. bluestone says:

    >يا عزيزي أنتوك الكلام ده كان زمان .. التدوين دلوقتي لم .. يعني بقى ولا المنتديات .. والعينة واضحة فوق .. كل واحد يقرا له كتابين باتنين جنيه ونص من الرصيف ويسمع له شريطين ييجي يوجع دماغنا ..نصحوني كتير إني ما اردش على النوع ده من الردود لكن لاخر وقت بيبقى عندي أمل في حالة نقاش محترم نختلف فيه ويبقى الاحترام والمودة .. لكن العينة اللي فوق دي مالهاش علاقة بالفكر اصلا .. غالبا بيعملوا كوبي وبيست من الكتب دي وخلاص .. تحياتي يا فندم والزيارة واجبة

  30. Anonymous says:

    >عيب قوي إننا لسه بنمنع كتب في عصر الإنترنت و الفضائياتصاحب الكتاب ممكن ينشره علي النت أو في دار نشر أجنبية و دمتمالمنع هو إسلوب الضعفاء و فاقدي الحجة فقط

  31. Anonymous says:

    >مش معنى ان فية 1000 منحرف من إفرازات العشوائيات في مصر ان ال 35 مليون راجل اللي فيها زيهمومش معنى ان اللي عملوا كدة مصريين ومسلمين انهم مؤمنين ولا انهم بيتنموا للإسلام غير بالكلمة اللي في خانة الديانة في البطاقةدول بصريح العبارة شوية عيال بيئة من افرازات العشوائيات من صاحبي المهن والحرف ومتعاطي البانجو ماهو الطبيعي على رأي بابا ان اللي مش بيخرج طول السنة بينزل الشارع في العيدتصدقي انا عمري ماخرجت في العيد الشارع المصري في العيد هوة في معظمة للنوعية الواطية دي من البشروواضح انهم السنة دي لقولهم لعبة جديدة ومثيرة يحتفلوا بيها بالعيد على طريقتهمماتفتكريش ان دول مسلمين ولا مصريين ولا ولاد ناس ولا متربيين دول حسالة من الصيع ومتعاطي البانجو من اللي مايعرفوش ربنا ولا دين ولا حياء وبا اخلاق ولا قيم ولا يعرفوا حاجة في الدنيا اصلا ولا ليهم لازمة ولا مستقبل ولا غير باكتة بانجو ووعلبة كله و سجاير فرط و المتعه الجنسية في عادة سرية و صورة راقصة او فيلم سكسنسبة 1000 من 35 مليون نسبة بسيطة ولو قلنا نص مليون من 35 مليون برضة نسبة بسيطة ودول افراز حكومة فاشلة من 50 سنة و افراز لامهات ساقطات ماتعرفش الفضيلة وأمهات نجسة ماتعرفش الشرف و بلد مافيهاش اي نوع من النظام في شيء لا تعليم ولا إعلام ولا تخطيط ولا ادارة بلد اصبحت على شفا الهاويةواقولك حاجة بصراحةمش الولاد بس اللي بيعملوا كدة البنات برضة بيعملوامش اي بنات برضة البنات اللي هيه اخوات العيال دي البنات اللي مش متربية وخارجة من عشوائيات وامهات مش بيفرق معاها مين اللي نايم في سريرها بالليل طالما بيعمل المطلوب منةانا كشاب محترم ومن عائلة ووسط محترم اقسم لك بالله اني باتعرض لنفس اللي انتم اتعرضتوا لة واقسم لك بالله العظيم ان فية بنات بتعمل كدة مع الولاد في المواصلات العامة ووالله العظيم بأنهرهم و وصلت لحد النهر العلني في وسط الناس وولا بيأثر فيهماقسم لك انة في رمضان الماضي كنت راكب ميكروباص من مدينة نصر لرمسيس لمترو الانفاق علشان اروح شغلي بعيدا عن زحمة كوبري اكتوبر و حرق دم السواقة والبحث عن ركنة للعربية وكنت طبعا صايم طلعت بنت مليانة شوية وقعدت جنبي ولزقت فيا كأنها تقريبا قاعدة على حجري وعلى ما اذكر انها محجبة وزي ماقلت احنا في رمضان وصايمين انا بعدت شوية عنها ناحية الشباك راحت متحركةولازقة فيا تاني وتقريبا ردفها الشمال بقى فوق جيب بنطلوني اليمين بصراحه كدة مع العلم ان الميكروباص مش زحمة والراكبين بعدد الكراسيالمهم رحت موسع تاني و قايلها بصوت عادي جدا سمعوا كل اللي راكبين لو سمحتي ابعدي شوية وماتلزقيش احنا في رمضان وصايميينراحت باصالي كدة ولا اني باكلمها وولا اتحركت مللي و شوية وراحت متحركة عليا زيادة ولازقة اكتر *** اااة وافتكر مرة تانية وانا في الجامعه كنت نازل المغرب كدة رايح كورس وركبت اتوبيس عام في شارع الطيران طلعت بنتين شكلهم كدة بيئة شوية بس مهشكين ومزز بصراحه والاوتوبيس كان زحمة شوية ” باكرر شوية” المهم واحدة فيهم كانت ماشاء الله عود حلو وفرعه وملفوفة لابسة جيبة زيتي وبلوزة وراحت واقفة على شمالي وشوية شوية ابتدت تتحرك ناحيتي اكتر واكتر وهيه بصراحة كان عليها جوز جناب عراض لغاية ما جنبها اليمين بقى بين رجليا وابتدت مع حركة الاوتوبيس تتحرك حركة اهتزازية احتكاكية في قضيبي بردفها الايمن وبصراحه مطلقة انا كنت متلبش وخايف وماقدرتش افكر بصراحة انا كنت خايف لو فتحت بقى دول شكلهم بنات واطيةو بجحه وومكن تقول اني انا اللي باتحرش بيهاوساعتها انا اللي ممكن أكل علقة حرامي في مولد من كل الركاب وتنتهي بمحضر في القسم مادول اصلهم بنات مهشكة ومزز وكل مذكر في الاتوبيس حايحب يخدم ويتعرف و يكسب بوينت من المزز طبعا اة وافتكرت كمان ان البنت صاحبتها لاحظت اللي هيه بتعملة بقت تشدها بعيد عني هيه تقريبا افتكرت ان انا اللي لازق في صاحبتهاقامت هيه نهرتها وقالت لها”بس سيبي” فالتانية فهمت انها عاجبها الموضوع وواقفة تاخد مزاجها وضحكت وبصت لردفها اللي بين رجليا و غمزتها و ضحكتالمهم انا ابتديت افوق شوية وأقلق من ان الموضوع دة ممكن مايعديش على خير لا من البنات ولا من اي حد من الركاب يلاحظ و رحت متحرك بسرعة وقايل حاسب ياسطي على المحطة الجاية ورحت باعد عنها بسرعه في اتجاة الباب ونازل وانا بصراحة مكسوف من نفسي ومن غياري اللي اتبل من افرازاتي المنوية من اللي البنت دي عملتةعاوزة تسمعي تاني واعيد القسم اني والله العظيم ما باقول غير حقيقة صادقة 100 في ال100 ودة يمين اتحاسب علية قدام ربنا يوم الديناقسم لن اني اتمسكت من عضوي التناسلي قبل كدة في زحمة الاوتوبيس من ست لابسة بلدي لدرجة انها عصرتة في ايدها لما حسيت بالالم فية وفي الخصيتين من مسكتها القفشية التي لم تدم غير ثواني وبسرعه لاني كدت اصرخ من الالمومرة تانية في مترو الانفاق من بنت مسيحية الصليب الدهب في رقبتها قد كدة بنت قصيرة ومليانة مدملكه بافترا في عز زحمة مترو الانفاق الصبح تقريبا كدة مارست الجنس معايا في وسط الزحمة لدرجة اني وصلت لمرحلة القذف من اللي عملتة من مرحلة الالتصاق للإحتكاك للاهتزاز مع مزيج من مسكات الاعضاء والضغط بالصدر والارداف والسوه وكل مايمكن ان يلتصق بي و بعضوي التناسلي ومن الواضح انها كانت مهتاجه جنسيا من اللي واقف وراها وماصدقت ان انا طلعت المترو وبقيت قدامها علشن تاخد مزاجها من كل الاتجاهات وبالمناسبة البنت نزلت معايا في نفس المحطة وبدات تفتح معايا كلام كمان عن سؤال عن شارعالخلاصة يا اختي ماتفتكريش انك انتي بس ولا ان كل بنات جنسك وبنات مصر اللي بيحصلهم كدة لأ ولأ والف لأ احنا كمان يا رجالة بيحصلنا كدة وزيكم واكتر الموضوع بقى كبت جنسي عام واهتياج واثارة جنسية من مسببات متعدده من افلام ومسلسلات و فيديو كليبات وافلام سكس عالانترنت و حرمان من الممارسات الطبيعيه و عنوسة بنات مش عارفة تتجوز و وشباب مش لاقي شقة ولا فلوس يتجوز في ظل تعنت من الاهل ومغالاة في الطلبات واي ابن كلب مايفتحش بقة ويقولي صوم و تحشم ومش عارف اية لان دة مش علاج ومش حانصوم السنة كلها و اللي بيحصل في رمضان واحنا صايمين مش حايخلص بالصوم ولا بيفرق وارجع للقصة الاولي بتاعة بنت الميكروباسنفسي اقول كلمة تاعباني مع ان مالهاش صلة مباشرة بالموضوع بس هيه بصراحه اساس الموضوع ومن مسبباتةانا والحمد لله ميسور الحال وشغلي كويس الان ومدخراتي وصلت رقم يتمناه نص شباب مصر والحمد لله فضل من الله سبحانة وتعالى والان عندي سيارة و مستقر في عملي و حياتي المهنيةالمهم انا اتعرفت ببنت من اقل من سنة بنت من اسكندرية وحبينا بعض وكنا متفاهمين جدا وهيه بنت ممتازةوحلوة وهادية ومؤدبة ومحترمة ومن عائلة كريمة ومحترمةالمهم اننا اتعلقنا ببعض جدا واتفقنا على الزواج ولما اتقدمت لوالدها رفضني وليس لسبب ذو موضوع ولم يبدي اصلا سبب محدد فيا انابل بالعكس قاللي انت شاب كويس ومن عائلة وشغلك كويس وميسور ماديا ومحترم ومتدين و واضح طبعا ان انا والبنت بنحب بعض لانها عيطت لابوها وامها اساسا عارفة الموضوع من اولة وقابلتها المهم الخلاصة ان ابوها عاملني كأني مجرم جاي يخطف بنتة وبدون اي سبب من الأساس بل وبدأ يكذب من حيث ان البنت صغيرة لأ دي مش فاهمة لأ دي ماتتحملش مسئولية بيت حتى هية نفسها وأمها مش شايفين انها تقدر تتجوز وتفتح بيت (سنها 21 سنة وشوية بالمناسبة) ومن حيث ان انا حاسألها وأرد عليك قال وانا عارف انة سألها وأتخانق معاها لما قالتلة دة شاب كويس وانا اعرفة وموافقة وللعلم انا شاب كويس و وسيم الشكل و لا معيوب و لا حاجة يعني ونرجع نقول نسبة العنوسة زايدة في البلد لية والشباب مش عارف يتجوزماهو من تعنت الاهل واللي اناعايش فية دلوقتي دة من وحده و ملل و شبه انحلال و حياة بني ادم تحطمت احلامة بدون ذنب جناة بسبب اللي حصل لي لما طلبت الحلال واهوة انا دلوقتي مصاحب و مقضيها مع بنات متساهلين ومش محبكينها ماهو خلاص الحلال والتدين مش نافع وعلشان مابقاش زي اللي بيجروا ورا البنات في الشارع انا مظبط نفسي بصراحه مع بنات بتستجيب لرغباتي برضة إرضاء لرغباتهم وللحرمان الجنسي اللي هما عايشين فية لنفس الاسباب اللي ذكرتهاوطبعا كلكم عارفين ان البنات بتعرف كويس تمتع نفسها وتمتع اللي معاها وبرضة هية في الاخر بتفضل بنت بنوت وبكر وان المتعه ليها سكك كتيرة جدا ومن غير مالبنت تفقد عزريتها او تفقد ومش مشكلة ماهي العملية بقت ب 200 جنية واللي اتكسر يتصلح ودة طبعا منغير مانتكلم عن المطلقات اللي ملو البلد ودول بالطبع ماعندهمش اي مشكلة وسكتهم سالكة وبراحتهممع العلم اني لم اذكر العاهرات وبيوت الدعاره لأني بصراحة ماليش في السكك الوسخة والنسوان المقرفة دي ومش بتاع كدةالخلاصة انا عاوز اقول ان الانحراف اللي احنا فية دة سببة تعنت الأهل و تقفيل سكة الزواج والحلال حتى في احسن الظروف اللي ممكن تتوفر للشاب مع ان معظم مشاكل الشباب واحلامة في شقة و وظيفة مش قادر يحققها ولما يحققها هههههههه يتقالة برضة لا مش موافقين هههههههههه انا مش حاقول غير كلمة انا قلتها للراجل دة قبل مامشي بعد ماحسيت انة اهانني و جرح كرامتي وبدون سبب غير اني عاوز اتجوز بنتةبسم الله الرحمن الرحيمإذا جائكم من ترضون دينة وخلقه فزوجوه ألا تفعلون يصبح فسادا في الأرض وظلما كبيرا”صدق الله العظيموحسبي الله ونعم الوكيل

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s