>وطلعنا في الدرانين يا ردالة

Posted: 29/04/2007 in Uncategorized

>

في سابقة غير مسبوقة .. نشرت صحيفة المصري المرموقة كلام عجييييييييب عن مدونتنا المتواضعة🙂
وبصراحة ما فهمتش الصحفي كاتب الموضوع واسمه فاروق الجمل عرف مكان مدونتي منين .. لكن ما علينا.. إليكم ما كتب في المصري اليوم بتاريخ (الاثنين 30 فبراير) في مقال عن مدوني الجيل الثالث (زي المحمول دول ولا ايه) والكلام الوارد عن مدونة القهوة العالية
ومن أشهر مدونات الجيل الثالث مدونة قهوة عاليا (ولاحظوا الخطأ في ذكر الاسم .. يالا ما علينا) وجهت هذه المدونة النقد إلى الكنيسة المصرية وقد بدا واضحا أن صاحبها شخص على دراية كبيرة بما يحدث في مراكز صناعة القرار.. صاحب المدونة انتقد العديد من القرارات التي اتخذتها الكنيسة المصرية بالاضافة إلى إعلانه عن بعض القرارات قبل أن تصدر أساس (ده احنا واصلين قوي لو مؤاخذة!). هذه المدونة مازالت مستمرة ولكن صاحبها أعلن في المقال قبل الاخير له أن وقت الفراق قد اقترب”.
ربما هي المرة الاولى التي يتم الاشارة فيها للمدونة في صحيفة يومية .. وربما لا .. الله واعلم .. ولكنها المرة الاولى التي التفت إليها .. ويتقال كلام كبير .. ما علينا … اردت تسجيلها للتاريخ .. معرفش ليه.. ربما لانها جاية في وقتها .. حيث بدأت اشعر بحالة من الملل من الكتابة والتدوين والمدونات .. وربما مقالا بسيطا كهذا يمثل تغييرا من اي نوع

تحديييييث:::
بما ان كاتب المقال فاروق الجمل طلع بلوجر زميل وشرفنا بالرد على التدوينة فممكن نوضح بعض النقاط تعليقا على المقال المنشور في الصحيفة:

هو احنا ليه أطلق علينا الجيل الجديد أو الجيل التالث للمحمول .. قصدي للمدونين

أولا مفيش أي تصنيف معروف لترتيب المدونين بحسب الزمن وتصنيفهم أجيال
ثانيا : مع افتراض وجود مثل هذا التصنيف المدونات الواردة في المقال مختلفة تماما
مدونة اخناتون مثلا بدأت في عام 2004 .ه
أنما أنا بدأت تدوين في بداية 2006
أما باقي المدونات المذكورة وانا لا اعرف عنها الكثير فقد بدأت تدوين في 2007 او أواخر 2006
وبعدين دي أول مرة اسمع فيها عن مدون قفل مدونته لما وصل العدد الزوار لعدد معين …دي جديدة

ما اعرفه عن اخناتون ان كانت تلك المدونة التي تقصدها

فهو بحسب علمي قد وضع في البروفايل الخاص به عمره الحقيقي والكثير من المعلومات التي تخصه
بل وصورته كمان
ازاي محدش يعرفنا خالص ..؟؟؟ شخصياتنا معروفة لاصدقائنا وللعديد من المدونين
كما اننا عرفنا نفسنا اكثر من مرة
واخناتون كمان حاطط صورته
أما مسألة الرسالة المعينة دي فانا مش فاهماها خالص
يعني ايه في رأيك الرسالة المعينة اللي مدونتي المتواضعة دي بتوجهها للشباب؟؟؟؟؟؟؟؟ه
أما بقى القريب من مراكز صناعة القرار دي جامدة جدا !!!! ه
احنا واصلين قوي
عشان الناس المهمين كلهم بيقعدوا على القهوة بتاعتنا طبعا
وبنعرف القرارات من الكنترول

وقت الفراق قد اقترب؟؟؟؟؟؟؟؟ه

هو فيه حد بلغ السلطات المختصة؟؟؟
قصدي البلدية
بلاش سوء الظن ده

Comments
  1. Abdou Basha says:

    >إزيك يا عاليا:)وكاتب عنك بالمفرد المذكر، طب عاليا المفروض تكون بنت !؟، هي ممكن تكون بنت بميت راجل عشان بتمشي القهوة لوحدها بس مش يصح كده..وبعدين كاتب انك من الـ G3 من المدونينLooooooLرجاء، لاتتركي مدونتك أبدا، يمكن حد تاني يكتب :)لو منك أبعت للأستاذ الجمل، طبق رز بلبن أو حلة محشي هدية، أي حاجة تحليله بقو:)

  2. citizenragb says:

    >انا مفهمتش انتي معترضه علي اللي كتبه فاروق ولا ايه بالضبط !!فاروق الجمل صحفي شاطر وكلامه ده تحليل لما قرأه عندك ليس إلا لو هتسمعي نصيحه عبدو باشا وتبعتي رز بلبنانا مستعد للتوصيل

  3. karakib says:

    >الأول مبروك يا بلوستون المدونة طبعا معروفة و المحتوي اللي فيها انت عارفه رأيي فيه … الموضوع الصحفي أنا مش فاهمه و مش فاهم ايه تصنيف الجيل الثالث من المدونين السريين هو أنت محدش يعرفك🙂 ينننكن

  4. >صباح الفل يا ستيانا جيت بنفسي علشان اكل الرز بلبنايه الموضوع عجبك ولا لاممكن اكون غلطت و كتبت عاليا بدل من عاليهاسف بعتذربس انا فعلا كتبت تحليل فقطاتمني انك مش تكوني زعلانه وتردي عليا علي المدونةفاروق الجمل

  5. >رابط الموضوع في المصري اليوم

  6. >موضوع النشر ليس بالمفاجأة لأنك تستحقيه بالفعلألف مبروكوبغض النظر عن ماهية المقال والتصنيفات التي تحتويه فإن المزعج حقا هو الإشارة إلى إمكانية إعتزالك للتدوينأرجوا ألا يكون حقيقة

  7. مورسيس says:

    >بلوستون دلوقتي اتأكدي ان الحكومة هتقرالك و توصلها الرساله بتاعت المدونه بتاعتك الغريبة اللي بيتكلم عليها الاخ الصحفي الحر الغاضب الشهواني اياهياللا مسألة وقت يا فندم !اتطمني :)تقديري و احترامي ,,,

  8. bluestone says:

    >عاليا عاليا وعاهدير البوستة كمان :)))هو واضح انه مخدش باله أو ماقراش بوستات المدونة كلها بس المهم ان احنا طلعنا G3 وده الكاميرا بتاعته نظامها ايه …؟مين اللي قال اني “سأترك” المدونةهو اللي قال الكلام مش انا ..بس يمكن اقعد اقول بوست الوداع وبتاع وبكره الصبح ألاقي مظاهرة تدوينية على روحيقصدي مظاهرة لاقناعي بالعدول عن ترك التدوين ويضرب 25 مدون عن الطعام ..يوووه قصدي عن التدوين حتى اعود إلى رشدي سالمة ..رغم اني معرفش مين رشدي ده ..:))) منور يا باشا

  9. bluestone says:

    >المواطن رجب:انت بتقول معترضة.. انا معارضة يا عم انا وطني والحمد لله واشكر الله على نعمة الوطني .. :))انا لا معترضة ولا موافقة ده كان تسجيل موقف مش اكتر المقال فيه بعض النقاط غير الدقيقة وكان من الواجب ايضاحها بس

  10. bluestone says:

    >كراكيب:شفت يا كراكيب يا سديكي طلعت سرية ومجهولة ومحدش يعرفني بكره اكبر وابقى محظورة ان شاء الله

  11. bluestone says:

    >يا استاذ فاروقالفكرة مش فكرة انا زعلت ولا لأاعرف تماما ان أغلب ما يكتب في الصحف عن المدونين غير دقيقولا يعنيني كثيرا ان يكتب عن مدونتي اي شيء ليس لاني اكره الشهرةوانا لا اكرهها فعلا ولكن لان اصلا في البداية كان الهدف من المدونة هو العثور على مساحة اقول فيها اللي انا عايزاه بدون اي قيود لا اخلاقية ولا لغوية ولا فنية ولا شخصية لا قيود من اي نوعالفكرة ان المقال جاء فيه الكثير من النقاط غير الدقيقة ومعلومات مش صحيحة تماما لذلك وجب التصحيح فقط وطبعا انا لا زعلانة ولا غاضبة ولا اي حاجة .. بس حبيت اوضح ما جاء بالمقالواذا كنت انت شايف ان انا من العالمين ببواطن الأمور والضالعين في المطبخ العلوي والمقربين من دوار صناعة القرار فده اطراء يحسب لي … احيانا🙂

  12. bluestone says:

    >استاذ أحمد شقير ::علم وجاري ادخال التعديلاتومنوررررر والمشاريب علينا

  13. bluestone says:

    >يامراكبي:الله يبارك فيك يا فندم وعقبال عندكم :)) انا لن اعتزل التدوين …ايها الاخوة والاخوات من منبري هذا احب أن اؤكد ان الحملات المغرضة والايدي العابثة والنفوس الضالة لن تثنينا عن عزمنا وسندون مادام في القلب نبض وفي الروح نفس …. :)مساء الفل

  14. bluestone says:

    >مورسيس:يعني اطمن !!!!!طويب ..يعني اجهز شنطتي واصبر واحتسب؟؟ مش هوصيك بقى عازوه حملة بانرات محصلتش ومش اقل من 7 مدونين يتظاهروا عشاني🙂

  15. ikhnaton2 says:

    >بما إنك طلعتى بقى على دراية كبيرة بما يحدث فى مراكز صناعة القرار وأنا معرفش طب ما توصيهم على شقة لىّ ينوبك سواب لحسن طالع عينى فى الموضوع ده. قرار صغير كده مش هيأثر على شهرتك بالعكس بكرة يقوفوا طوابير طلباً للوساطة ويطلعلك سبوبة حلوة…نقدى للمقالة على مدونتى…

  16. GayofSun says:

    >إلى جميع الأخوة و الأخواتزميلتنا المدونة وينكي تعرضت لموقف خطير أدى لحذف مدونتها، و مما تسبب لها باحباط شديد فقررت ترك الكتابة إلى الأبد و اعتبرت نفسها ميتةو لأننا نحن المدونون كلنا يد واحد و رزمة أقلام مجتمعة، أتمنى أن تشاركونا بهذه الحملة لاقناع وينكي العزول عن موقفها السلبي و لمعرفة ما حصل معها تمامارابط الحملة وينكي لن تموت من هناأرجو من الجميع مساندة الأخت وينكيhttp://gayofsun.blogspot.com/2007/04/blog-post_29.html

  17. >تحليل؟تحليل إيه ده إللي إنت جاي تقول عليه؟يا نهار إسودطب نفسي أعرف إيه هي النقط إللي بنيت عليها هذا التحليلخاصة لما يكون فيه قاعدة منطقية إسمها ما بني على باطل فهو باطلوحلوة بوسة الودهع ديهليك مني بوسة بقة rofl

  18. >مساء الخيراتفكرتيني بمسرحية العيال كبرت المشهد اللي بيقول فيه حسن مصطفى لمراته زينب: ابنك راح الكراكوووون!وجنبه “سلطان” بيزغرد ..أنا بقى.. سلطان.. :)وحشاني يا بلوستونوآرائك دائماً محط إعجابي.. حتى وإن اختلف الواحد معك، انتي بتخلي اللي قدامك يحترمك، وده لوحده سبب لشهرة المدونة وانه يتكتب عنها ..مسائك ملاك

  19. >مدونتك تستحق الاهتمام والكتابه عنها بالتأكيد يا ماريانوبالنسبه للموضوع اللى التحقيق اتكلم عنه لسه مستنى ردك على كلامى فيهيهمنى جدااعرفه

  20. >ونسيت اقولك انى ماكنتش اعرف انك مقربه من دواير صنع القراربقى لينا واسطه يا جدعان

  21. >الردالثانياساتذه مريانمش كل الكلاتم اللي في الموضوع عليكيو مش اخناتون اللي انا كاتب عنه اخناتون بتاعكموبعدين انا كنت برضب مثلو بعدين انا اسف لو كان حصل خلط عنديبس اعذرينيالمعلومات كانت كتير و متلغبطهو انا حللت تحليل من وجهة نظر شخصيةو لتاني مرة بقولكالموضع مش عليكي لوحدك

  22. >مريانfa_fre2hotmail.comده ايميالي ياريت تسجليني عندكلاني عايز اتكالم معاكيهستناكي

  23. >التحليل حاجة والإختراع حاجة ثانية خالص

  24. طهقان says:

    >والله وباضت لك في القفص يا أووووسةالف الف مبروك ياواد يا منصوروالله فرحت لك اوي:))لا حقيقيمبرووك

  25. >كدة يا ماريان يبقي ليكي مكان وسط صانعي القرار وانا معرفش؟يعني يخونك العيش والملح والقهوة اللاتيه وام فلتر والبروانيز ؟وبعدين متخدنيش معاكي ليه لصانعي القرار ؟مش لعبتك كل الالعاب يا بنتي ؟:)طبعا لعبيني معاكي حرام عليكيوبعدين انا شاكك في الشعر العاتفي اللي مكتوب بلوجين تحت دههو حد من بتوع سانعي الكرار حلكلك رحتي كلتي فيه شعر؟؟همممميا ماريان والعد التنازلي لقفل المدونة امتي؟وايه موضوع الجيل الثالث؟ده جيم جديدة دي واللا ايه؟انا شاكك فيكي من ساعة ماشفتك واقول البنت ماريان دي بصتها جي ثري انتي عارفة؟الناس اللي جي تو اللي زييمش المفروض يمشوا مع ناس جي ثري كثيرعشان بيتشبهوا وكدة:)))))))))))سيبك انتيمش ضحكتي برضك واستطاعت المكالة ان تدفي ابتسامة علي وجهك ؟:))بطلي نكد يا شيخة واضحكيوبعدين انتي مع صانعي القرار ..يعني عاوزة ايه بس؟ممكن نتعرف علي صانع واحد الله يكرمك؟

  26. Carol says:

    >أفشششتك lolايه التهييس ده !!؟حسيت المدونين دول غزو من الفضاءيظهروا و يختفواو لهم خطط واضحةو رسائل محددةو عدد للضحايا lolربنا معنا دحنا جامدين قوي:)

  27. bluestone says:

    >اخناتون:: طبعا ما انا لازم اوجب من الزملاء والاصدقاء من المدونين … هاكلمك اسماعيل بيييه :)—- IRC President:هي القاعدة المنطقية دي ..لا احد ضد وجهات النظر الشخصية او التحليلات المبنية على أراء شخصية لكن فيه فرق كبير من وجهة النظر والمعلومة الخاطئة … —–منار منجد:منارة اللي عاملة زي كحك العيد .. :)عشان بتوزورنا كل سنة مرة .. رغم ان بيتها ومطرحها بحكم البناء والديزاين والديكور واختيار نيولوك القهوة الجديد … اولا وقبل اي حاجة وحشاني بجد بطريقة لا توصف هي شكلها آخرتها كراكون يا منارة… وكفاية على دبي نور لحد كده القاهرة عاوزة شوية :))) ———————————محمد الهنداوي: معلش يا محمد انت قلت كلامك فين. ؟ ؟؟ انا دورت في المدونتين تبعك ولم اجد اشارة لموضوع المقال .. لم اجد سوى بوست عن (يا بعض المدونين00شوية احترام)بس .. مش عارفة ده اللي انت تقصده ولا انا مش واخده بالي … معلش يا محمد بقى العتب على الزهايمر🙂 ——————– طهقان:عقبال عندك يا ابو فارووووووووق —————————— ibn_abdel_aziz :شفت بقى يا شريف بقينا مقتربين من صانعي القرار ولاحدش قالنا .. وانت عارف اللي يقرب من القرار يلسعه ..:) بس انت برضه لو كنت زودت البراونيز شوية كنت شفتك بقرارين ولا حاجة انا مش قلت لك من زمان ان انا فول اوبشن .. مالتي سيستم .. وطلعت كمان جي ثري ———————— كارول:يا قهلا يا قهلا Carol said:تقريبا كده يظهر اننا كائنات فضائية مش افتراضية فكرني بمسلسل takenبتاع المخفي سبيلبرج منورة

  28. >معلش يا ماريان انا ماعرفتش اوضح انا اقصد ايهانا قصدت ان الاخ الصحفى كتب عن موضوع الهلال والصليب وانا مستنى ردك على تعقيبى على البوست دهويلا اهى الغلطه دى خلتك تدخلى مدونتىبقولك الصحفى ده طيب اوى على فكره على فكرهكان خاتم المقال بعباره ياترى الحكومه هتعرف توصل لاصحاب المدونات دى ولا ايه؟خلى بالك منه لاوكمان روش اوى اصلى عارف مدونته من قبل كده

  29. >مش عارف اهنيكي ولا اخاف عليكي علي العموم الصحافة بتاعتنا رغم شدة الجهل اللي هي فيه احيانا بتلفت الانتباه لاشياء هامة وثمينة زي مدونتك كده. بالمناسبة نفس احساس القرف من التدوين بقي عندي. تحياتي

  30. >ماريان أنتى كنتى فين؟كل ده ؟ من أسبوع الاّلام وأنتى مختفيةيا رب تكونى بخير

  31. >اّه نسيت أقولك انك مش لوحدك ومتخافيشوبعدين يعنى الحلاوة بالبندق ممكن اجبهالك من غير تدوين

  32. bluestone says:

    >محمد الهنداوى:انا فهمت كده برضه .. وعلى العموم انا رديت عليه أول ما شفته. —اما عن سؤال الصحفي :: فده سؤال الحلقة واللي يعرف يجاوب عليه هيكسب جايزة 3 أيام بلياليهم في الاوبرج😦

  33. bluestone says:

    >فانتوماس:مش شايفة انها حاجة تستدعي التهنئة بصراحة .. انا لما بدأت ادون مكانش عندي اي رسالة .. ولحد دلوقتي .. انا بكتب لما بحس اني عايزة اكتب .. وبس لا عندي رسالة ولا اجندة ومش عايزة اغير الكون … –بيني وبينك كنت فعلا منبعجة من التدوين حبتين .. خاصة والفضاء التدويني بقى سخيف اليومين دول و”لم”.. —————–ماجد:زي ما كنت بقول لفانتو كان عندي شوية انبعاج .. انت كمان بقالك مدة مش بتدون — بس حلاوة ايه .. احنا في الخماسين المقدسة ….. يبقى لحمة على طول🙂

  34. Ma3t says:

    >معلش يا جماعة المخطط بتاعنا اتكشفهنضطر نغير الخطةبس للاسف هنضطر كمان نستغنى عن خدمات بلوستون, و نبعدها عن الساحة فترة لحد اما الامور تهدىمعلش , بس مستقبل الجيل التالت فى خطر:)

  35. >هايممكن نتلتقي و نتناقشانا حسيت انكحد بيفهم قوي

  36. >أيوة التنظيم يكتنفه الآن خطر كشف هويته الحقيقية 😀

  37. mohamed says:

    >بما انك من صانعى القرار .. عاوز واسطة عشان اشغل ابن اختى اتمنى زيارة مدونتى ونبقى اصحابmobkhat.blogspot.com

  38. will says:

    >A片,A片,成人網站,成人影片,色情,情色網,情色,AV,AV女優,成人影城,成人,色情A片,日本AV,免費成人影片,成人影片,SEX,免費A片,A片下載,免費A片下載,做愛,情色A片,色情影片,H漫,A漫,18成人a片,色情影片,情色電影,a片,色情,情色網,情色,av,av女優,成人影城,成人,色情a片,日本av,免費成人影片,成人影片,情色a片,sex,免費a片,a片下載,免費a片下載,成人網站,做愛,自拍情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品A片,A片,A片下載,做愛,成人電影,.18成人,日本A片,情色小說,情色電影,成人影城,自拍,情色論壇,成人論壇,情色貼圖,情色,免費A片,成人,成人網站,成人圖片,AV女優,成人光碟,色情,色情影片,免費A片下載,SEX,AV,色情網站,本土自拍,性愛,成人影片,情色文學,成人文章,成人圖片區,成人貼圖情色,AV女優,UT聊天室,聊天室,A片,視訊聊天室UT聊天室,視訊聊天室,辣妹視訊,視訊辣妹,情色視訊,視訊,080視訊聊天室,視訊交友90739,美女視訊,視訊美女,免費視訊聊天室,免費視訊聊天,免費視訊,視訊聊天室,視訊聊天,視訊交友網,視訊交友,情人視訊網,成人視訊,哈啦聊天室,UT聊天室,豆豆聊天室,聊天室,聊天,色情聊天室,色情,尋夢園聊天室,聊天室尋夢園,080聊天室,080苗栗人聊天室,柔情聊天網,小高聊天室,上班族聊天室,080中部人聊天室,中部人聊天室,成人聊天室,成人

Leave a Reply

