تعجبات منطقية في ديوان من الملوخية–الشعراء يمتنعون

Posted: 29/06/2008 in Uncategorized
الكتب كالبشر
.. لذلك فالبحث عن الكتب الجديدة متعة غير عادية وتجربة ثرية إلى ابعد

بالنسبة لي تشبه جولة الذهاب إلى المكتبة مثل المغامرة المثيرة ..تبدأ بحالة الترقب حتى الوصول لابواب المكان

ثم الوقوف لثوان على الباب اتنشق رائحة الورق المحببة إلي نفسي.. ثم حيرة تحديد الاتجاه والبحث.. ثم أول خطوة حيث يسري في البدن رعشة مثيرة أثناء ذلك الصراع مع الوقت للاطلاع على كل شيء والحرص على ألا يفوتك غلاف الا وألقيت نظرة عليه

ثم عنصر المخاطرة في المغامرة المثيرة .. ماذا سأختار ؟ وما الذي سأضيعه على نفسي .. وتأتي مرحلة الذروة وهي القرار الحاسم في الاختيار. وانتهاء المغامرة بشعور من النشوة بعد الاقتناع باختياراتك وتهيئة نفسك لقضاء وقت ممتع

التعرف على البشر مسألة مثيرة وممتعة بالنسبة لي .. فكيف يكون الأمر ان كنت ستتعرف على شخص انت تعرف مسبقا ان لديه ما سيعجبك

ولكن لان هناك من لديهم قدرة على إفساد أي شيء على الآخرين حتى أبسط المتع الانسانية البسيطة للبسطاء امثالي لا يهنأ لهم بال إلا وقد عكروها وافسدوها عليهم كما لو ان تلك المتعة البسيطة في يد القارئ عجبة

فان كنت ممكن يهوون متعة شراء الكتب وزيارة المكتبات .. فالكلام الآتي مهم جدا حرصا على متعتك وصحتك ولكي لا يفسد عليك أحد واحدة من المتع النادرة المتوفرة في ايامنا هذه

فهذا يا سادة ما حدث معي وصار ذكرى أليمة لن انساها ما حييت وندبة عقلية سأتحسسها برعب كلما دخل إلى مكتبة او صادفت كتابا جديدا

حدث ما حدث في احدى جولاتي غير المعد لها في مكتبة البلد..حيث مررت لا لشراء كتاب محدد بل للتعرف على الجديد حيث ان جولة المكتبة يمكن ان يكون لها مفعول السحر في تغيير الحالة المزاجية المتعكرة .توجهت أولا لقسم الشعر واحدث الدواوين الجديدة جمعت بعضها وكان من بينها ديوان ديكورات بسيطة لاحمد الفخراني والذي كان بمثابة اكتشاف سار بالنسبة لي

وقبل ان أدير ظهري لاتجه للكاشير واحمل صيدي الثمين معي وقعت عيني (منا لله) على ديوان آخر (اتمني لو كانت شلت يداااااااااااي قبل ان التقطه) ..كتاب ذو غلاف أسود وكتب عليه بأحرف صفراء (سأظل أكتب لك) لشاعرة اسمها هبة نظمي كان عنوانا عاديا ربما وللحق عاديا اكثر من اللازم ولكني اعتقدت انه ربما لا ضير من التجربة ف20جنيه مش خسارة إطلاقا في اكتشاف جديد

ولكن يالتعاستي وسذاجتي!!!!!!!!!!!!!!!!!ا

بعد قراءة نصف الديوان فجعت .. لم اصدق نفسي ..من يمكنه كتابة مثل هذا التهريج الرسمي

والادهى من يمكنه نشره ؟؟!! من يمكنه عمل هذا المغرز في القراء المساكين

اعرف ان نشر الكتب صار مثل الفيديو كليب ..كب وإقلب(بضم الكاف). وكنت اتحدث مع صديق بشأن الثقافة الرخييصة

ولكن لم أكن اتخيل ان الامر وصل إلى هذا الحد!!! لم اتخيل ان يصل الامر بأي انسان إلى هذه الدرجة من القسوة وانعدام الضميرولا اي قلم لهذه الدرجة من الغباء

سأترككم مع بعض صفحات الديوان واعتذر عن وضع جميع “القصائد” لاني مزقت بعض الصفحات غيظا

ملحوظة : القصائد الورادة منقولة نصا من الكتاب بلا اي تعديل على طريقة الكتابة او القواعد اللغوية

علما بأن الاختيار جاء عشوائيا وليس انتقائيا على الاطلاق

ستشعورين بالحب
ستشعورين بالحب

لن اقول لك اني احبك

ستشعورين بها

وسيفهمها قلبك

دعيني اعبر لك
فأنا يا حبيبتي رجل صادق
أفضل الفعل عن الكلام
لست كالآخرين
فصيح اللسان
اني بسيط يا سيدتي
ولست خبيرا في الغرام
فانت حبي الاول
وعشق حياتي
وقلبك لم يسكن قلبي
وبعدك لن يكون لسواك
كوني اميرتي .. وملكة احلامي
اسمحيلي ان اهواك بالفعل وليس بالكلام
ارقصي معي رقصة التانجو
اسمحي للموسيقى
بالتغلل داخلك
ضعي يديك في يدي
وتشجعي
انسي مخاوفك وانت معي
استمعي للايقاع
تحركي معي
هيا يا صغيرتي

ان تكون مختلفا

أتحب ان تكون مختلفا

إذا فلتكون متميزا
اجعل حلمك اكبر
لكي تكبر
لقد تعلمت درسا من الاخرين
ان الثقة بالنفس شيء جميل
والايمان بالله يفتح كل طريق

معجم اللغة العربية

اني اتيت إليك

احتاجك لتعلمني
قواعد لغتي
فلقد تمكنت مني العمية
علمني كيف اكتب
علمني القراءة
علمني كي استحق
ان اتباها بيها
ان اكون فتاة عربية

مذكرات فتاة تحب

خذ افكاري وذكرياتي

خذ ما تبقى حياتي

خذ ما املك

من مالي وكلماتي

من اهلي واصدقائي

واهديني قلبا يقدر احساسي

اجعلني خيال العاشقين

صورة الشعراء

ولا تحرمني العطاء

فانا اتعطش لاكثر من كوب ماء
اني اشتاق للحب مثل الرفاق
لست غريبة الاطوار
ولكن القوم بخلاء

تذكر كلماتي
لم يكن لقاؤنا صدفة فارغة
فانا رأيتك في احلامي مطولا
قد اكون قبيحة الوجه
ولكن ربي احسن من نفسي
ايها السيد المتكبر انت
يا من تبحث عن الوجوه
وتنسى النفس الامارة بالسوء
تذكر هذه الكلمات
في حد الايام ستقول
صدقتني القول فتاة بتول

وفي قصيدة الالف خطاب تقول:
قف عند خطابي ولا تنادي
ناطقة اشتاق
ويدان تنتحر كاتبة اهواك
ودموع قلب قال اعشق
اني اعيش كالبشر وربما اخطر
قصيرة انا وانت اطول
ومشاعري تصل اسرع
زمن الحيرة انتهى
وصرت امرأة تشتهى
وكأن ذنبي اني اصبت بالهوى
وما كان هناك من دوى
كنت السهل الممتنع
حتى بدوت المستحيل
مسكرة مثل الخمر
ثرثرة وكلام:
ارحلوا ولا تستمعون
انتهيت من ادائي الجميل
اكراما لي صفقوا قبل الرحيل
حتى اعود في الغد
للابداع من جديد
بطريقة تذهب العقول
امرحوا معي
عندما تروض الشرسة:
ترويض الشرسة من اختصاصي
فتنحوا جانبا يا رفاقي
تلك المراة لي هي مرادي
سأعلمها معنى الطاعة واللياقة
سألقنها درسا في العطف والحنان
سأهذب أخلاقها وافهمها مكانتها
ستحترم الكون من جولها
وتقدر كل ما في يدها
سيتغير لسانها من الحاد إلى الحسن
وستتربى على طاعتي
وتفهم غايتي
ستستوعب نظراتي
وتستجيب لطلباتي
كأنها أوامر لها
..
تلك كانت آخر كلماتي
اليوم انا الذي اقول لكم
ان ترويض الشرسة
اسهل من نزول السلم
يانبلاء يا رجال
خاطبتم شراستها
فلا مرود لها غيري
فانا وبكل كبرياء
وغرور واصرار
مروض الشرسة

وفي قصيدة مذهلة اخرى:
هكذا تثبت لي حبك
بان اراك بعيني معها
ورأسها على صدرك
وتضيع دموعك بين نهديها
بأن تطلب منها ان تحبك
فلم اذا احببتني ان كنت تحبها
هكذا توريني كيف تحبني
بان تستلم بين احضانها

محاولة تحرر:

ياليتني صنت كرامتي وكبريائي
لما بقيت هكذا واصبح حالي
احاول ان ادهس مشاعري واوقف انفاسي
..
اخبروني كيف ؟ اعلموني وعلموني
ألا اشتاق إليه
بأن لا ابحث عنه
قال احبك واحسها وهو يقولها
ومن بعدها قال كوني صديقتي
..
قالها قال انه كان يختنق مني
ومن حديثي عن اصدقائي
..
اتى إلي قائلا اني توفيت الآن
أختنق منك حين تتكلمين
قال لم أقل لك حبيني
وبدا الفكر يسألني ماذا أقول يا قلمي؟
قال احبك واشتاق بل أبشع
وقبلني على شفاهي
وقال ذوبي في احضاني
الديوان: سأظل أكتب لك
شعر: هبة نظمي
الناشر: دار قباء الحديثة للطباعة والنشر والتوزيع
الترقيم الدولي: 9773035352

ولا عزاء للشعراء
ولا عزاء للغة
ولا عزاء للكلام
ومن لله اللي كان السبب

Comments
  1. محمد الهنداوى says:

    انا شفت الديوان ده فى البلد او عمر بوك ستور مش فاكر
    انا هرجع ارد هنا تانى
    الحقى استخبى
    🙂

  2. Bahz Baih says:

    انا مش هعلق معاكى على حرقه الدم … لاننى زى مانتى عارفه بحب التفاؤل و ببص للحاجه الحلوه
    أول ما قريت المقال بتاعك أفتكرتك مش عاجبك أحمد الفخرانى … بس بعد كده أكتشفت اللى اسمها نظمى دى
    المهم انا كنت جاى عندك أعمل إعلان
    أحمد الفخرانى بتاع ديكورات بسيطه هو نفسه زرياب بتاع التياترو
    تقدرى تشوفى كتاباته الجميله فى البلوج ده
    http://zeryab.blogspot.com/
    و كمان تقدرى تشوفيله سيرة بنى زرياب
    http://banizeryab.blogspot.com/
    ده غير انه عضو نشط فى بلوج أسكندرانيه و هو اللى أفصح عن تاريخ أسكندريه السرى فى مدونه أسكندرانيه
    http://eskandaranaya.blogspot.com/2006/04/blog-post_12.html

  3. mina says:

    الحلزونة ياما الحلزونة ….. خبينى يا اما يا حلزونة

  4. يَحيى المِصري says:

    لأ بس جريء أوي إسم قصيدة معجم اللغة العربية قصيدة
    لو إفترضنا إنها قصيدة يعني

  5. مي ... چــِنـيـن ... عيلة و عايزة أفهم says:

    هههههههه

    لأ مش ممكن

    ضحك مش طبيعي ….

    الأسلوب ده اتنشر ازاي فعلاً ؟؟

  6. Camellia Hussein says:

    يا مصيبتي انا ماسكة لساني بالعافية بجد
    (ان الثقة بالنفس شيء جميل والايمان بالله يفتح كل طريق )دي من الحكم اللي بتبقي مكتوبة علي النتيجة من تحت صح؟
    ومن ناحية انها محتاجاله عشان يعلمها اللغة فهي فعلا محتاجة تتعلم عربي
    ياريته ييجي ويعلمها بقي ويريحنا

  7. karakib says:

    عادي
    و عادي اوي كمان
    المشكلة انك ما قلبتيش في الديوان لو ينفع نقول عليه ديوان قبل ما تشتريه

  8. بنت القمر says:

    يا دهوتي يا دهوتي
    يا نيبتي يا نيبتي
    الست صحبتي بلوستون
    مع الاخرون يتأمرون ويتأمرون
    وعلي احباطي يصرون
    ماذا افعل يا ربي وما زنبي
    العالم مجنون مجنون
    ===============
    ايه رأيك بقافيا؟؟
    انفع شاعره؟!
    ومحدش احسن من حد
    بس عندي سؤال ها يموتني في عصر الانترنت والفيديو كليب وكل المغريات الي بتسرق الوقت من القراءه مع ملاحظه الغلاء الاسود اللي عايشين فيه
    مين ها يدفع 20 قرش حتي في القرف ده
    والسؤال الاصعب مين اللي ها يتحمل مصاريف النشر
    يعني مين ها يتبني الموهوبه هبه دي
    وها يسترد فلوسه ازاي اصلا؟؟
    ولا هي غنيه وها تنشر علي حسابها وبكل ثقه تجازف انها ترمي فلوسها علي الارض!!!
    غريبه

  9. Bella says:

    عايزة اشكرك مرتين

    اول مرة لوصفك الرائع لطقوس شرائك الكتب لانها نفس الطقوس التي امارسها

    أما الشكر الثاني فهو بتبصيرنا حتى لايقع احدنا في فخ الست هبة دي

    كل مااشوف الكلمات والاخطاء القاتلة التي ارتكبتها اعرف لماذا تراجع دور مصر في مجالات عدة من ضمنها الثقافة

    هههههههههههههههه

    كل ماافتكر جملة ترويض الشرسة مثل نزول السلم

    اتذكر شعراء الحداثة وشعرهم الملئ بعبارات من عينة صهيل الوردة ورصيف الارز باللبن

    وباقي العبارات التي تعتبر من مستلزمات الشعر الحديث ولايكاد يخلو ديوان منها

    الحقيقة مش عارفة على اي اساس الهراء المكتوب ده بيعتبروه شعر

    اي حد يرص كلمتين جنب بعض خلاص اصبح شاعرا لايُشق له غبار

    دي مش بس ثقافة رخيصة

    دي كارثة

    لا وجالها قلب تعمل قصيدة عن اللغة العربية

    يالهوي ياني

    هههههههههههههههههههههههههه

    دي لانحو ولا صرف ولا حتى مفردات

    ههههههههههههههههههههه

  10. lastknight says:

    هاهاهاهه .. تعيشى و تاخدى غيرها يا ماريان , و بالشفا أن شاء الله
    يابنتى كتب أيه و شعر أيه اللى بتدورى عليهم دلوقتى ؟ مافيش عند بتوع الكتب غير نوعين بس .. عذاب القبر .. و ليلة الدخله .. ماحدش بيكتب غير فى الموضوعين دول دلوقت .. مش تقوليلى شعر و كلام فارغ
    أنا لو منك .. و لو الكتاب من عند اللى فى بالى .. تروحى تطلعى عينه و تاخدى بتمن الكتاب كتابين و فوقهم شاى بحليب و سندوتش
    لكن لو الكتاب من حد غريب .. يبقى استعوضى ربنا بقى .. معلش

  11. محمد الهنداوى says:

    ازيك يا ماريان
    وأما بعد
    بصى يا ستى
    من كم سنه كان كل اللى بيكتبوا بيشتكوا من صعوبة النشر عشان وقتها كان عدد الدور الخاصه قليل وبياخدوا مبلغ كبير والنشر فى الحكومه طبعا بما انه فى الحكومه كان محتاج حوالى فدان كوسه
    دلوقتى زاد اوى عدد دور النشر الخاصه,وكل دار عاوزه تعمل انتشار زى الممثل الجديد بالظبط اللى بيعمل اى دور يجيله لمجرد ان اسمه يتعرف وبعد كده يبدأ يختار أدواره
    اهى كده دور النشر الجديده,معظمها معندوش لجنة قراءه ولا حتى لجنة مراجعه لغويه,بينشروا أى عمل يتقدم لهم ويدفع,انا معرفش عن دار قباء بالتحديد,بس اعرف غيرها واعرف انهم فى طريقهم لتكوين لجان قراءه للأعمال قبل طبعها ولجان مراجعه بعد الموافقه وقبل الطبع
    الكتاب اللى اتكلمتى عنه فى التدوينه والقصايد اللى حطيتيها فيها أخطاء لغويه فادحه ما يقعش فيها طالب فى أولى اعدادى,وده الجزء الوحيد اللى متفق معاكى فيه انه مايصحش ابدا ينزل فى كتاب مطبوع
    غير اللغه بقى ممكن نختلف براحتنا,يعنى كون الكلام المكتوب انتى شايفاه مش شعر ده من حقك,بس غيرك ممكن يشوفه شعر جميل جدا,وبعدين تعالى كده لمعظم اللى موجودين ع الساحه حاليا وتحت الضوء ودورى على حاجه بيكتبوها لها قيمه ولو لقيتى ابقى دلينى عليها,ده بجد مش سخريه,يعنى مثلا ايه اخر قصيده كتبها عبد المعطى حجازى,وكانت امتى؟ الواضح انه توقف عن الكتابه من زمان وشغال كلمنجى دلوقتى وبيعيش دور الشهيد عند اى اختلاف مع رأيه
    اتحفظ على بعض التعبيرات مثل الثقافه السطحيه,أولا انا معرفش يعنى ايه ثقافه عشان اقول عليها ان كانت سطحيه ولا ايه,يعنى ايه ثقافه؟
    وكمان القسوه وانعدام الضمير والغباء وكل الكلمات دى انا شايفها متجنيه على صاحبة الكتاب اللى انا معرفهاش
    بس هو مش ذنبها على فكره,ومحدش بيشوف نفسه وحش,والأهم ان الكلام مش مسئ لحد او لجماعه ,وهى زى ما واضح نشرت على حسابها مش على حساب الحكومه زى حلمى سالم مثلا, وكمان كتابها بيتباع مش بيتوزع فى ملاحق مع مجلات تصدر على حساب دافعى الضرائب , عارفه مين حلمى سالم؟ اهو واحد بيكتب اى كلام فى اى كلام المهم انه يشتم ربنا مثلا او يتجاوز فى حق اى مقدس,وبعدين يطبع على حساب وزارة فاروق حسنى وكمان ياخد جايزة الدوله التقديريه , واللى ينتقدوا هيطلع ظلامى ومتخلف ورجعى ,تعرفى ان قصيدة حلمى سالم اللى بقولك عليها دى اللى لفت النظر ليها هم عمال المطبعه لما قروا الكلام راحوا لرئيس التحرير قالوله القصيده فيها تجاوز,قاموا بقى التنويريين عملوها نكته ازاى عامل المطبعه يتدخل ف حاجه زى دى,مع ان المفروض ان عامل المطبعه انسان له عقل ومشاعر وبيقرا وجايز يكون بيفهم اكتر من حلمى سالم نفسه وهو من ضمن الناس اللى المجله بتتوجه ليهم عشان يقروا,ولا المجلات بتصدر للناس اللى اصلا اتثقفوا(بمفهوم الثقافه بتاعة حلمى سالم),دانا والله فى معرض الكتاب الاخير رحت احضر ندوه كان فيها حلمى ده بيقول كلام كده المفروض انه شعر,بس ما اقولكيش,ربنا ما يكتبه على حد,ما كملتش 5 دقايق
    ده بقى اللى نتكلم فيه
    انتى عارفه لو جبنا الكلام اللى ف الديوان ده وجبنا قصيده لواحد من المثقفين بتوع اليومين دول وبدلنا الاسامى,الديوان ده هياخد جايزه
    حظوظ بقى
    وعايزه الحق بقى,انا حاسس انك زعلانه ع العشرين جنيه اكتر حاجه:)

  12. ® رأفتـــلوجيا الرأفتانى says:

    هههههههههههههههه
    والله اضحكتينى ياماريان من صميم القلب.. جايز ما ضحكتش كده من سنين

    اللى بسطنى فى الموضوع ده ..ان جالك صبر تقعدى تنقلى من الديوان للمدونه علشان نشاركك الحزن..
    وانا احيكى على هذا الصبر

    المفروض بعد اول صفحتين ترمى الكتاب فى الزباله

  13. bluestone says:

    بهظ بيه:
    ياااااااه انا ماكنتش اعرف فعلا ان زرياب هو احمد الفخراني دي معلومة جديدة جدا بالنسبة لي
    انا فعلا عجبني جدا ديوانه واقتبست منه اجزاء حطيتها في تدوينة سابقة

  14. bluestone says:

    مينا:
    انا بيتهيألي الحلزونة كانت اعمق
    =================================
    يحي المصري:
    يعني هي كانت بتخاطب المجمع كله
    مع انه استاذ العربي بتاع الاعدادية بتاعها لو قرا الديوان ممكن يجيله جلطة

  15. bluestone says:

    مي..جنين:
    ده اللي بستغرب له فعلا
    يعني هقدر افهم ان كل واحد شايف ان الكلام اللي بيكتبه محصلش في التاريخ
    لكن الناشر ازاي قدر يقبلها على نفسه
    ==============================

    كاميلياحسين:
    الديوان كله مليان مواعظ وحكم

    انا زعلانة قوي على الوقت اللي راح في قراية الديوان والفلوس اللي راحت في شراه والحبر وحتى الورق

  16. bluestone says:

    كراكيب:
    انا طبعا بقلب في كل الكتب قبل شراها بس يمكن يومها كنت مستعجلة جدا ووغير كده كتير ممكن نظلم الكتاب لو قلبنا فيه ع السريع ..
    بس انا برضه غلطانة واديني دفعت التمن😦

    ===================================
    بنت القمر:
    طبعا شاعرة ونص وتلات اربع
    شوفي لك بقى ناشر يتبنى موهبتك
    ماهو مفيش حد احسن من حد

    ده حتى القصيدة اللي انتي كاتباها فيها وزن وقافية عن قصايد الديوان العجيب

    معنديش خبرة كبيرة قوي في مسألة النشر لا عمري نشرت كتاب ولا بفكر انشر
    بس اللي اعرفه ان فيه مقاييس او معايير بتعتمد عليها دار النشر يعني بتحط مستوى معين للكتب اللي هتنشرها

    واللي اعرفه ان دار قباء مش دار مغمورة او ربما انا على خطأ

    انما المغفل اللي هيدفع 20 جنيه (زي حالاتي😦 يعني .. غالبا بيبقى مضلل ومش واخد باله
    انضحك عليه واستغلوا سذاجته
    ===============

  17. bluestone says:

    بيلا:
    آه يا بيلا وأي فخ
    حالة الغيظ اللي كنت فيها
    كنت حاسة ان حد ضحك عليا

    طبعا ترويض الشرسة افضل من نزول السلم
    وانا متعطشة لاكثر من كوب ماء

    كلام كبيييييييييير على مستوى الكاعدة اللغوية
    طبعا قصيدة معجم اللغة دي من اعجب الصدف التاريخية .. الديوان ده لازم يدرس في فن التهريج الرسمي
    ===================================

    فارس اخير:

    ماهو انا ماليش في عذاب القبر زي ما انت عارف
    ولا حتى ليلة الدخلة برضه ..
    وسذاجتي دفعتني دفعا للتجربة
    لربما افوز بلذة الاكتشاف

    لكن منه لله اللي كان السبب

    انا فعلا بفكر اروح للمكتبة وامرمط بيهم البلاط .. عشان التهريج اللي هما بيبعوه

    ===================================
    محمد الهنداوي:
    ازيك يا دكتور

    زي ما قلت انا خبرتي قليلة بمسألة النشر
    بس فعلا المفروض ان كل دار نشر يكون ليها معايير قياسية محددة
    مش اي حد هيحط اي تهريج في ورق ويطبع
    دي حاجة في حد ذاتها خطيرة

    لا وبعيد كمان عن الاخطاء اللغوية والنحوية فيه منطق في الكلام صعب نختلف عليه
    يعني لما اقولك
    ترويض الشرسة اسهل من نزول السلم
    واقولك ده شعر
    يبقى انا بهرج

    احنا ممكن نختلف في تذوقنا للفن او للشعر بس لما يبقى او شعر
    لكن مش كل واحد هيرص كلمتي على ورق يبقى بيكتب شعر

    لا فيه حاجات كويسة جدا يا دكتور
    زي ديوان ديكورات بسيطة لاحمد الفخراني
    وفيه ديوان كمان اسمه الملائكة لا تشاهد الافلام الاباحية حلو قوي وكمان ديوان سيرة الاراجوز بتاع خالد عبد القادر
    وكمان شغل كايرو بتاع محمود
    عزت
    انا مش بتكلم عن المشاهير والمعروفين ولا حاجة انا بتكلم عن الناس الجداد .. او التجارب او اللي قرائتهم ممكن تبقى مغامرة لان اسمائهم مش معروفة

    ممكن ديوان مايعجبنيش لكن ده مش هيمنع انه شعر وفيه فكرة وفيه مجهود وان لم اتمكن من تذوقه

    لكن عشان آجي اقول
    اني متعطشة لاكثر من شربة ماء
    والناس بخلاء

    واقولك شعر أ!!!! ازاي يعني

    بالنوسبة للاستاذ حجازي
    ياريته عايش دور الشهيد
    !!
    انا ما قلتش ثقافة سطحية
    انا كنت بتكلم عن الثقافة الرخيصة
    وخطورتها وكنت بتناقش فيها مع صدديق من فترة

    انت شايف اني تجنيت على صاحبة الكتاب؟؟؟؟؟
    انت عجبك الكتاب ولا ايه ؟؟؟؟ تذوقت الشعر الوارد ولا ايه ؟؟

    بس على العموم القسوة وانعدام الضمير هتعود بنسبة اكبر على دار النشر

    انا ماحبش حد يضحك عليا .. لو اي حد فاهم ان الكلام اللي ورد في الديوان يمكن تجاوزا تسميته شعر يبقى بيهرج يا اما بيستعبط يا اما بيشتغلني

    لازم تقرا الديوان كله يا محمد عشان تفهم قصدي

  18. bluestone says:

    الرأفتاني:
    ايوة طبعا جالي صبر اكتب وانقل للمدونة
    امال عايزني اتشل لوحدي؟ ؟؟؟

    لازم اعكنن على قرائي كمان .. مش احنا على الحلوة والمرة برضه ..🙂

    انا قطعت كام صفحة من الغيظ بس قلت احتفظ بالباقي دليل على المسخرة الثقافية اللي احنا فيها

  19. محمد الهنداوى says:

    لا طبعا الكلام مش عاجبنى خالص
    بس برضه انا معنديش الجرأه انى اقول فلان شاعر وفلان مش شاعر
    انا شفت ديكورات بسيطه وشغل كايرو والملائكه وطبعا سيرة الاراجوز
    وشايف انه مفيش مقارنه
    انا مش بصادر حقك انك ترفضى الكلام ده تماما
    كان كل قصدى انه مثلا ترويض الشرسه اسهل من طلوع ولا نزول السلم انا وانتى شايفينها جمله عبيطه
    بس صاحبتها وعلى الاقل اتنين غيرها هيشوفوها صوره عبقريه
    انا بفكر بمبدأ ان الدنيا تتسع للجميع
    وكل اللى ف نفسه حاجه يقولها بدال ما يفرقع وشنا
    🙂
    المهم ما يكونش فيه اساءه او اهانه من اى نوع
    وبعدين انتى عاوزانى اقرا الديوان ده ليه
    انا عملت لك ايه بس

  20. Abdou Basha says:

    ليه متقوليش انه الديوان مقصود انه يطلع كده
    كإبداع ما بعد الحداسة
    🙂

  21. محمد على الهنداوى says:

    فيه مدونه اسمها اياكش تولع
    صاحبها ناشر القصيده الحداثيه دى ومش عارف هو ناقلها عن حد ولا كاتبها بنفسه
    هو بيتريق على مدعى الشعر
    بس انا اتأثرت اوى بالقصيده
    🙂
    *************************

    حبيبتى
    أيااااا حبيبتى
    أتذكرك
    عندما تضاجع الشمس الشروق
    صانعة صباحا قرمزيا بطعم الزنجبيل
    ليرسم وجهك على صفحة ماء صنبور
    تجمع فى إناء وردى اللون
    عندها… أتذكرك

    (حلوتى(لازم ضم الحاء
    أيااااا حلوتى
    لطالما حسدنى المطر
    فهو يهطل عليك مرة كل شتاء
    أما أنا فأهطل(بضم الطاء!) على عينيك فى كل لحظة
    متنسما عبير شفتيك الزرقاوتين
    زرقة من مات حبا بلا أمل
    و دفن بلا شاهد قبر

    عصفورتى
    أيااااا عصفورتى
    زقزقى فى اذنى
    فزقزقتك تثير في شجنا أبديا
    تشعرنى بالعجز
    كقيثارة فقدت أحد أوتارها
    كدب قتل صاحبه بصخرة
    كفرخ ضاع من أمه على جانب طريق
    أو كتنين أخصاه سيده
    فلم يعد قادرا على رسم قوس قزح

    صغيرتى
    أياااا صغيرتى
    أعطنى قبلة من عينيك اللازوردتين
    أتشرب بها روحك المتوحشة
    كى يتشبع بها جسدى الهامد
    فأستعيد حياة ضاعت منى فى قرونى (يعنى أزمنتى و لا مؤاخذة!!) الماضية

    حبوبتى
    أياااا حبوبتى
    ألمح وجهك رقراقا
    خلف تلال اليأس
    صانعا شمسا بعيدة
    فى ليلة ظلماء
    ليوم أسود
    فى عام قحط
    مانحة إياى قبلة حياة

    حمامتى
    (أياااا حمامتى (امنعوا الضحك
    لطالما تمنيت البكاء بين كفيك
    ماسحا مخاط أنفى على زندك الجميل
    لتكفكفى بيديك دموع روحى
    فأنهنه بكلمات عشق
    تغار منها حتى العناكب

    مليكتى
    أياااا مليكتى
    (دعينى أهديك طوقا من الياسمين(لازم فتح السين
    صنعته لك من قطرات ندى
    تجمعت على وجه زهرة أقحوان ذابلة
    لأطوق به جيدك المرمرى
    مرمرة لحاء شجرة أرز
    غسلها السحاب بماء ورد

    زنبقتى
    أيااااا زنبقتى
    عندما يحترق الحب
    و تتناكح الكواكب
    و يشرئب العدم بعنقه
    متلمسا طريقه بين أدغال الحقيقة
    ليتجشأ خرافات الأزمنة الغابرة
    عندها أكتشف أن حبى لك لا نهاية له
    و أنه سرمدى سرمدة سرمدية
    -:توضيح
    زملائى
    أياااا زملائى
    الخراء المكتوب أعلاه يطلق عليه قصيدة حداثية

  22. DomDam says:

    و مدعشرٍ بالقحطلين تحشرمت شرافتاه، فخر كالخربعصلِ
    و الكيكذوب الهيكذوب تهيهمت من روكف العلطبوط المنفل
    و تفشخط الفشحاط في شخط الحنا فتشلبصت بالحشجبوس المدنبل

    و عجبي

  23. عباس العبد says:

    خدى بالك يا بلو
    ليكون الكتاب ده بتاع شاعرة من الى بيتصوروا بورد و لا حاجة
    و من النوع الى بيطلع او بيتكلم مع الجمهور و تبكى بالدموع لأنها أتأثرت بمحبة الجمهور
    و بعدين ازاى تقولى ثقافة رخيصة
    مش خايفة لحد يهاجمك و خصوصاً دار النشر الحنكوشية و يطلعلك اتنين مهاجرين أسيوط يتهموكى بأهانة الكاتبة الشاعرة المرهفة
    بس دى ارحم , انا أعرف شاعر كتب قصيدة فى الأغتصاب الطائفى و لما محدش فهم كلامه , اتهم الناس بالغباء
    فممكن حد يخش يقولك زى ما قالك عبده باشا , ده شعر ما بعد الخباثة او ما بعد الغباوة
    شوفى
    البلد دى بعد نظرية الأنفتاح فى عدد دور النشر بقى كله بينشر و ده حلو و وحش
    حلو لانه بيخرج عدد كبير من الكتب و من كل الأذواق و الأفكار و طرق الكتابة و الكتاب , و بيوسع سوق القراءة و بيجدد روح القارىء
    و وحش لسبب
    زمان كان يقولك فى خلط بين الغث و السمين
    بين الوحش و الحلو
    لكن دلوقتى
    فى خلط بين ابن ستين الكلب و بين العادى و بين الكويس و بين الممتاز
    و لأن البلد دى مليانة حاجات بنت ستين كلب اكتر من العادى و الكويس و الممتاز
    فتخيلى حد كاتب
    ستشعورين بالحب
    بدل الضمة واو
    يبقى اكيد بيتكلم صح
    لأنه بدل جاتله الجراءة انه يتغابى لدرجة الحمورية و يعند لدرجة انه ينشرها
    لو نقدتيه و قلتى ايه الهبل ده
    حيتهمك بالجهل و الصفاقة و قلة المعرفة
    و لكم ما حدث من شاعر الأغتصاب أكبر دليل
    دى جراءة رهيبة و بجاحة بنت كلب
    انا متاكد ان لو دار النشر او الشاعرة أو اصدقائها عرفوا بالتدوينة
    حيتهموكى بالجهل بشجاعة منقطعة النظير , لدرجة انا متأكد انك حتصابى بالذهول
    اكبر من ذهول
    تشعورين الى بالواو
    فى حاجة غلط بجد محدش عايز يعترف بانه غلطان
    مش عيب افتكر انى شاعر , مش عيب انى انشر شعر سيىء
    لأن الجمهور حيوقعه من حساباته و مش حينتشر لأنهم مش أدونيس بروح ام ترتر
    لكن العيب انك تكون مقتنع ان كل الى حواليك حمير و بهايم لمجرد انهم قالوا رأى شخصى مختلف معاك
    ربنا يرحمنا
    و يغفر لنا خطايانا و يطهرنا من كل شعر ردىء و رواية سيئة و كتاب رجس من عمل الشيطان
    ===
    و كول عامون و انتوم بخيرون

  24. احلام اليقظة says:

    اكيد اللى اداها الفرصة تنشر الديوان كان بيجامل او هية اللى صرفت علية
    ما هو دلوقتى الابداع بيرفق بالرفاهية
    كل ما كان معاك فلوس كل ما قدرت تنشر ترهاتك و خطواتك الغير مدروسة
    اللى يلاقى دلع وما يدلعش
    وبعدين هية اكيد صوتها طلع مش حلو فقالت اشعر بقى وكلها ابواب شهرة
    و طالما الفلوس هية اللى بتتحكم فى ظهور
    الابداع يبقى على كل الابداع السلام
    ولنا فى الغناء والتمثيل عبرة
    تقبلى مرورى الاول

  25. Caramella says:

    ايه الشلل ده
    لا ربنا معاكى بجد
    و لا عزاء للغة !

  26. على باب الله says:

    ستشعورين بالحب
    ستشعورين بالحب

    لن اقول لك اني احبك

    ستشعورين بها

    ———-

    ههههههههههههههههههههههههههه

    الشاعرة دي فشيخة

  27. يا مراكبي says:

    على قد ما الموضوع طريف للغاية .. على قد ما أنا مش مندهش بسببه .. وده لأن تركيبة مجتمعنا العجيبة دلوقت بقت من الطبيعي جدا إنها تفرز أنصاف وأرباع وأخماس الموهوبين في كل شيء .. حتى الراجل اللي بيجمع الكلام علشان ينشره كده برضه

    ما أكثر الغث الذي يقدم للناس في كل المجالات الآن

  28. bluestone says:

    عبده باشا:
    ابداع ما بعد الحداسة .. هي الحداسة بنت اللذينا دي هي السبب
    ===================================
    دوم دام :
    آهو هو ده

    ================================
    احلام اليقظة :
    هو فيه حد يجامل حد بالطريقة الوحشة دي !!
    وبعدين يجاملها على حساب الغلابة اللي هو احنا ليه
    ؟
    بس لازم يكون فيه طريقة ما لانقاذ الناس اللي مالهاش في المجاملات

    انا فعلا بيصعب عليا الورق اللي انطبع بيه كلام زي ده مع اني اعرف ناس كتير احق بكتير انها تنشر والناس تقرا كلامها

    منورة في المرور الاول
    وياريت ماكونش الاخير
    ==================================

    كاراميلا:
    ولا عزاء للقراء الغلابة كمان
    ========================

    على باب الله:
    طبعا بما ان ترويد الشرسة اسهل من نزول السلم🙂

    ====================================

    يامراكبي:
    الناشر ده لازم يروح النار
    عندك حق فعلا

  29. حـنــّا السكران says:

    معقول؟؟؟ معقوووول؟؟؟؟
    ديوان ؟ ومطبوع ومنشور؟؟؟
    الحق مش عليها ..أبدا أبدا ..
    والل مش عارف أعبّر حتى عن غضبي بعد اللي قريته

  30. Moh'd Shaltaf says:

    ههههه
    بقلك كنت سأدهس مشاعري

    صدقا دمه خفيف، لم أقرا غير هذه الجملة ولا أستطيع التوقف عن الضحك

    جو لا تغضب ولا تعر انتباهك لهكذا أمور صغيرة أعرف شعراء تحفى أقدامهم ولا يستطيعون نشر شيء

    يا زلمة شو بدو يصير بالمشاعر لما يدهسها

  31. أُكتب بالرصاص says:

    يا عزيزتي
    جزاك الله خيرا على جرعة الضحك التي تجرعتها اليوم

    ودا دليل
    ان مصر أصبحت سبوبة حلوة لكل من هب ودب
    تمانين مليون

    يعني لو فيه ماتش للمنتخب
    اعمل عصاية خشب وحط قماشة
    وبيع
    او بليكة مصر وبيع يا معلم

    تمانين مليون
    لو الفين بس اشترو الكتاب أي كتاب
    ابو عشرين جنيه
    بيع واكسب يا معلم

    وكلها ارزاق

    هذه القصائد لم ترقى حتى لمستوى الحلزونة ياما الحلزونة
    🙂

  32. Anonymous says:

    ادى جزاء اللى يقرا شعر لحد ما يعرفوش

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s